Heineken
NOS NieuwsAangepast

Heineken start onderzoek naar misbruik van promotiemeisjes in Afrika

Bierbrouwer Heineken start een onderzoek naar het misbruik van promotiemeisjes in veertien Afrikaanse landen. Dat heeft topman Jean-Francois van Boxmeer vandaag bekendgemaakt op de aandeelhoudersvergadering.

Vorige maand ontstond er ophef nadat onderzoeksjournalist Olivier van Beemen zijn boek Bier voor Afrika had gepubliceerd. Daarin onthulde hij dat er op grote schaal promotiemeisjes worden lastiggevallen en misbruikt. Zo zouden de meisjes provocerende kleding moeten dragen en zouden leidinggevenden van de meisjes verwachten met hen naar bed te gaan.

'Zeven principes'

Heineken geeft toe dat er dergelijke misstanden voorkomen. De promotiemeisjes, ook wel promotors genoemd, zijn vaak niet in dienst van de bierbrouwer maar werken voor bedrijven die Heineken heeft ingehuurd. De bierbrouwer heeft in afwachting van het onderzoek al "zeven principes" opgesteld waaraan de arbeidsomstandigheden van de promotiemeisjes moeten voldoen.

Zo wil de bierbrouwer gaan kijken naar manieren om de promotiemeisjes beter te beschermen. "Denk hier bijvoorbeeld aan regels op het gebied van kleding, werktijden maar ook aan een verbod op meedrinken met barbezoekers. En ook een training hoe te handelen in moeilijke situaties, of hele praktische zaken zoals vervoer van en naar de promotielocatie", zegt een woordvoerder.

Misstanden in Azië

Als wordt vastgesteld dat er alsnog misstanden worden gesignaleerd, zegt Heineken daar direct te stoppen met het inzetten van de promotiemeisjes. Eind juni worden de eerste resultaten van de onderzoeken gepresenteerd en wordt duidelijk in welke landen er gestopt zal worden met het inzetten van promotiemeisjes.

Wereldwijd zet Heineken zo'n 20.000 promotors in. In de veertien Afrikaanse landen gaat het naar schatting om een paar duizend promotors.

Overigens stelde Van Beemen in zijn publicaties dat Heineken jaren eerder met vergelijkbare misstanden te maken kreeg in Zuidoost-Azië. Het bedrijf zou daar onvoldoende lering uit hebben getrokken. Daarover zei Heineken vorige maand tegen de NOS: "Dit probleem verdient meer aandacht dan het de afgelopen jaren van ons en van andere belanghebbenden heeft gekregen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl