NOS NieuwsAangepast

Vroeger voer de Anna wel 300 dagen per jaar. Nu maar 100

Van huis uit is hij ingenieur en werkte hij als docent, maar de afgelopen 30 jaar is hij vooral op het water te vinden. Ray Veth (65) is eigenaar van een klipper van de bruine vloot. "Het vak is zwaar", vertelt hij. "Toch is dat het absoluut waard, anders deed ik het geen dertig jaar. Het is natuurlijk een leven."

Minder belangstelling voor de Bruine Vloot

Zijn klipper Anna, een schip van ongeveer 28 meter lang, biedt plaats aan zo'n 24 personen. Douches, toiletten, een dagverblijf en een compleet ingerichte kombuis: alles is aanwezig. Toch zijn er weinig groepen die kiezen voor een week- of weekendtrip met zijn schip.

"Vroeger had ik meer vaste groepen die jaar naar jaar terugkwamen. Scholen, reünisten. Die tijd is nu anders." Veth concurreert nu met stedentrips en spotgoedkope vliegreizen. "Scholen kiezen eerder voor een weekje Rome of Londen dan voor de Waddenzee."

Vroeger voer de Anna soms wel 300 dagen per jaar. "Als je nu 100 dagen boekingen hebt is het goed." Van de wintermaanden profiteert Veth steeds meer. Dan ligt z'n schip aan de kade van Harlingen en verhuurt hij bedden via Airbnb.

Jonge schippers

Veth zou er op een gegeven moment wel mee willen stoppen en zijn schip verkopen. Het grootste probleem zijn de banken, vertelt hij. "Die geven nauwelijks nog een lening aan iemand die een bedrijf zoals dat van mij wil overnemen. Jonge schippers moeten veel eigen geld meenemen."

Voor z'n bedrijf hoopt Veth zo'n 150.000 euro te vangen. Daarmee wil hij zijn oude dag financieren, want een pensioen opbouwen lukte niet al die jaren op het water. "Je moet dit niet doen voor het geld, niemand wordt rijk van dit vak."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl