Een Kijkshop-filiaal in Nijmegen
NOS NieuwsAangepast

'Vitrinefossiel' Kijkshop voegde geen waarde meer toe

  • Ivo Landman

    redacteur Online

  • Ivo Landman

    redacteur Online

'Vitrinefossiel', de 'Hyves van de winkelstraat' en natuurlijk de hashtag #keekshop. De woordgrappen over de ondergang van winkelketen Kijkshop doen het lekker op Twitter, maar voor de 400 werknemers die op straat komen te staan is het zuur.

"Het is verschrikkelijk", beaamt woordvoerder Ben Steenstra van de Zweedse investeerdersgroep achter de winkelketen. "Er zijn mensen bij die er echt al veertig jaar werken."

Ook de Zweedse topman Björn Serving is er naar eigen zeggen stuk van. Serving plaatste een video op Facebook waarin hij Kijkshopmedewerkers toespreekt en bedankt. Steenstra: "Hij heeft jarenlang zijn best gedaan er iets van te maken. En dan lukt dat niet."

Ze dachten wellicht dat veel klanten die al jaren bij de Kijkshop komen wat drempelvrees hebben.

Kitty Koelemeijer

Investeringsbedrijf Listerus & Partner nam de Kijkshopwinkels in 2015 over. Vorig jaar begon de operatie om de ooit zo moderne winkelformule om te toveren tot een nieuw concept waarbij groot werd ingezet op online verkoop. Een kwart van de filialen ging toen al dicht.

"Het was een formule die geen waarde meer toevoegt in een tijd waarbij je alles razendsnel kan bestellen", zegt retaildeskundige Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit. "Dat hadden ze zelf ook wel door. Dus hebben ze een app ontwikkeld."

Via die de Kijk Bij Mij-app kunnen consumenten elkaar advies geven over de aankoop van producten. "Ze dachten wellicht dat veel klanten die al jaren bij de Kijkshop komen wat drempelvrees hebben als het om online aankopen gaat", stelt Koelemeijer. "Die zouden daar met de app wat extra ondersteuning bij krijgen. Ze denken dat daar een markt ligt. Zo'n nieuw concept kan ook wel waarde toevoegen, maar het is de vraag of je eraan kan verdienen. De concurrentie van andere online-platforms is enorm."

Eerste Tesla

Met de app kunnen klanten die een artikel willen kopen andere consumenten bellen die hun gebruikerservaringen met dat product willen delen. Degenen die deelnemen krijgen een commissie als hun advies leidt tot een transactie. Een eerste test was vorig jaar nog weinig succesvol, vertelt economieredacteur Nik Wouters. "Ze namen de telefoon niet op. Uiteindelijk kregen we iemand van de Kijkshop aan de lijn."

Inmiddels zijn de startproblemen voorbij, verzekert Ben Steenstra. "De eerste Tesla reed ook niet meteen helemaal goed. En de app is in zes weken tijd 100.000 keer gedownload. Dat is meer dan succesvol."

Met het app-platform gaan de investeerders door. Maar voor de oude Kijkshopwinkels is het voorbij. Van de gehoopte synergie tussen de winkels en het platform kwam uiteindelijk weinig terecht. "Je bent trots dat je een bedrijf hebt dat meer dan 40 jaar bestaat. De investeerders geloofden er ook steeds in dat je het doet voor de mensen én voor de winst. Maar als die twee niet meer in balans zijn, moet je ermee stoppen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl