Anne Hettinga directeur van Arriva Nederland
In samenwerking met
Omroep Gelderland

Arriva hekelt dubbele moraal NS

Arriva is verbaasd dat concurrent NS weer wil meebieden bij een aanbesteding om haar oude spoorlijnen te exploiteren. Het gaat om lijnen buiten de Randstad die geen deel uitmaken van het hoofdrailnet. Deze zijn nu in handen van de buitenlandse vervoerders Arriva en Syntus.

In een interview met de Volkskrant zet NS-topman Roger van Boxtel vraagtekens bij marktwerking op het spoor. Volgens hem verdwijnt iedere verdiende euro van een NS-concurrent naar het buitenland. Arriva-baas Anne Hettinga begrijpt niets van die beschuldiging.

"Als je de jaarrekening van Arriva bekijkt, zie je dat er geen dividend of geld naar het buitenland zou gaan maar alles wordt weer geïnvesteerd in Nederland", vertelt Hettinga aan Omroep Gelderland. Hij ergert zich aan de houding van de NS.

Eerlijke concurrentie

Hettinga vindt het onbegrijpelijk dat de NS wel wil meedoen op de regionale lijnen onder het mom van eerlijke concurrentie. "Maar als het om het hoofdnetwerk gaat, mogen wij ineens niet meedoen. Dat is een inconsequente houding, een dubbele moraal", aldus de Arriva-baas.

"Al heel snel na de flinke oorvijgen die uit zijn gedeeld door de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) en allerlei andere instanties aan de NS, heeft het spoorbedrijf haar bescheidenheid weer van zich afgeworpen", stelt Hettinga vast.

De NS kreeg eerder dit jaar een recordboete van ruim 40 miljoen euro van de ACM voor machtsmisbruik bij een aanbesteding. Het spoorbedrijf overtrad de regels bij onder meer een bod voor het Limburgs regionaal openbaar vervoer.

Advertentie via Ster.nl