De trein van de Hogesnelheidslijn bij Bergschenhoek

Staatssecretaris: NS, of andere partij, kan prestatie HSL verbeteren

Op de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en het zuiden zijn betere prestaties mogelijk dan de NS tot nu toe levert. Dat is de uitkomst van een 'marktverkenning' die het ministerie van Infrastructuur heeft laten doen. Staatssecretaris Van Veldhoven heeft de resultaten naar de Tweede Kamer gestuurd.

Er is veel discussie over de HSL-Zuid. De Intercity Direct, waarmee de NS op de HSL rijdt, heeft vaak vertraging. Van Veldhovens voorganger Dijksma gaf de NS en Pro Rail eerder dit jaar een boete vanwege ondermaatse prestaties in 2016 en Dijksma waarschuwde vorige maand dat ze ook ontevreden is over de eerste helft van dit jaar.

Drie keer op rij

Ook andere bedrijven dan de NS hebben interesse om op de HSL te gaan rijden. Volgens de marktverkenning is samenwerking tussen de vervoerders in de praktijk lastig te realiseren. Maar er zijn wel partijen die interesse hebben om het zelf te gaan doen en ze hebben ook aannemelijk gemaakt dat ze dat aankunnen. De andere vervoerders hebben overigens gezegd dat ze nu nog niet voldoende treinen hebben.

Van Veldhoven wijst erop dat het huidige contract van de NS voor de HSL gewoon doorloopt. Maar als de NS drie keer op rij de afgesproken prestaties niet haalt, komen ook andere bedrijven in beeld. De staatssecretaris benadrukt dat ze nu weet dat drie andere vervoerders mogelijke betere prestaties kunnen leveren dan de NS nu.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl