Max Verstappen geeft een demonstratie met zijn Formule 1-auto op het Circuit Zandvoort
NOS NieuwsAangepast

Het kriebelt in Zandvoort: komt de Formule 1 terug?

De Tarzanbocht, de Panoramabocht en het Scheivlak. Legendarische namen op het historische circuit van Zandvoort. Sinds 1985 zijn er geen Formule 1-races meer verreden, maar er is een kans dat daar verandering in komt. De gemeente Zandvoort en Circuit Zandvoort hebben de haalbaarheid laten onderzoeken van de terugkeer van de koningsklasse in de autosport.

Vanmiddag worden de resultaten bekend, maar Formule 1-verslaggever Louis Dekker heeft al iets gehoord over de conclusies in het rapport. "De haalbaarheidsstudie heeft als uitkomst dat het haalbaar zou moeten zijn. Dat is niet zo gek. Als je een haalbaarheidsstudie doet, doe je dat meestal om aan te tonen dat iets kan. Als je gezamenlijk de schouders er maar onder zet. En dat is precies de boodschap die we vanmiddag gaan horen."

Dat wil niet zeggen dat het echt gaat lukken om de Formule 1 terug naar Nederland te halen. "Je moet wel beseffen waar we vandaan komen", zegt Dekker in het NOS Radio 1 Journaal. "Als je me die vraag vier jaar geleden had gesteld, was ik nog net niet in lachen uitgebarsten. Maar er is iets gebeurd met een jongen van 17 die nog niet eens zijn rijbewijs had, die in de Formule 1 ging rijden."

Het podium na de laatste Formule 1-race in Zandvoort in 1985: Alain Prost, Niki lauda en Ayrton Senna

Inmiddels is Max Verstappen, met drie grand prix-zeges op zijn naam, een van de grote namen in de Formule 1. "Hij is een publiekstrekker. Hij hoeft maar een bouwmarkt te openen en er staat een mensenmenigte. Dus je snapt dat mensen dan gaan dromen van iets wat eigenlijk was afgeschreven. Zandvoort was een gesloten boek. Maar het kriebelt nu in Zandvoort. Bij de mensen die er in het verleden zijn geweest, bij de sponsors en zelfs bij de overheid."

Dan nog is er heel wat nodig voordat de bolides van Ferrari, Mercedes en Red Bull door de Tarzanbocht scheuren. Per jaar kost het mogen houden van een Formule 1-race tientallen miljoenen. "Dat kan 40 miljoen zijn, of 80 miljoen. Dat hangt van onderhandelingen af."

Voordeel is wel dat het circuit in Zandvoort er al ligt. Dat maakt het wat betaalbaarder. "De basis ligt er, maar er moet wel van alles aan gebeuren voordat het een woest aantrekkelijke baan wordt. Het circuit moet grondig op de schop. Op bepaalde delen moet dat echt veranderen. Ik noem maar een voorbeeld: als er in de Formule 1 weer pitstops komen waarbij de teams brandstof bijtanken, is dat gevaarlijker dan hoe het nu gaat. Daar zijn de huidige pitboxen in Zandvoort eigenlijk volstrekt ongeschikt voor."

  • ANP
    De laatste Formule 1-race in Zandvoort in 1985
  • ANP
    De GP in Zandvoort in 1984
  • ANP
    De F1-race in Zandvoort van 1975

Nog een obstakel: als er een grand prix in Zandvoort komt, zal een andere locatie in het buitenland af moeten vallen. Volgens Koen Vergeer, schrijver van meerdere boeken over de Formule 1, hoeft dat geen probleem te zijn. "Een zandbak als Bahrein of Abu Dhabi kan er wel uit, hoewel daar wel het geld verdiend wordt. We kunnen de race ook delen met Spa in België of Hockenheim in Duitsland. Dan doen we Zandvoort het ene jaar wel en het andere jaar niet."

Dan is er nog de geluidsoverlast en milieuschade van de races in het kwetsbare duingebied. Die zou niet veel toenemen door de Formule 1, denkt Vergeer. "De Formule 1 maakt niet zoveel lawaai meer. En die vogeltjes in de duinen weten inmiddels wel dat er af en toe een auto voorbijkomt."

De schrijver ziet de Formule 1-wagens liever vandaag dan morgen weer rondscheuren op het historische parcours. "Zandvoort is een heel bijzonder circuit, door de mooie ligging in de duinen en aan zee. Buitenlandse coureurs vinden het een geweldige baan, met name de blinde bocht omhoog achteraan het circuit."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl