Een KLM-toestel op het vliegveld van Sint-Petersburg

'Siberisch luchtruim mogelijk dicht voor Nederlandse maatschappijen'

Rusland dreigt met sluiting van een deel van zijn luchtruim voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Dat schrijft De Telegraaf. De Russen zijn boos omdat de Russische vrachtvervoerder AirBridgeCargo niet langer op Schiphol mag vliegen, omdat ze het afgelopen seizoen te vaak niet op tijd hebben gevlogen.

Op Schiphol geldt de regel dat elke luchtvaartmaatschappij net zoveel slots (landingen of starts) krijgt toegewezen als het seizoen daarvoor, mits ze het vorige seizoen 80 procent van de toegewezen slots daadwerkelijk hebben gebruikt. Als een luchtvaartmaatschappij te vaak een slot niet benut of te laat vertrekt, verliest het zijn rechten op die plekken en komen ze beschikbaar voor andere luchtvaartmaatschappijen.

Tot nu toe had de 80 procent-regel weinig gevolgen voor de vrachtvliegers, omdat er altijd voldoende slots waren. Nu dit seizoen voor het eerst het plafond van 500.000 slots is bereikt, krijgen luchtvaartmaatschappijen die niet op schema vliegen niet automatisch hun slots meer terug. De transportsector in Nederland waarschuwde in september al voor de gevolgen.

Deadline

Naast AirBridgeCargo zijn onder andere ook Singapore Airlines, Emirates en China Southern hun slots kwijtgeraakt omdat ze zich onvoldoende aan de regels hebben gehouden. Volgens brancheorganisatie Air Cargo Netherlands gaat het om ongeveer 20 procent van alle vrachtvluchten op Schiphol. De Russische maatschappij wilde juist uitbreiden op Schiphol.

De Russen hebben Nederland tot zaterdag gegeven om het probleem met landingsrechten op te lossen. Een woordvoerder van AirBridgeCargo zegt in de krant dat er nu hoog overleg is tussen Den Haag en Moskou over deze kwestie. De woordvoerder van minister Van Nieuwenhuizen wil de ruzie met de Russen bevestigen noch ontkennen.

KLM de dupe

Als de Russen daadwerkelijk een deel van het luchtruim sluiten, treft dat vooral KLM. De maatschappij kan dan niet meer over Siberië vliegen en moet dan omvliegen naar bestemmingen in Japan, China en Zuid-Korea. Omvliegen kost KLM volgens De Telegraaf 350 à 500 euro per passagier extra.

De transportsector heeft in september het ministerie al gevraagd om in te grijpen, vanwege de schade die de transportsector in Nederland zou ondervinden als gevolg van het verdwijnen van de vrachtvluchten. Volgens toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma is dat juridisch niet mogelijk. Zij heeft op haar beurt half oktober aan Schiphol gevraagd om binnen vier weken met een voorstel te komen dat er voor moet zorgen dat vrachtvliegers hun slots op Schiphol niet verliezen.

Een woordvoerder van de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat het ministerie in gesprek is met "meerdere partijen". "In het belang daarvan kan over de inhoud van deze gesprekken en met wie deze gevoerd worden, geen mededelingen worden gedaan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl