NOS NieuwsAangepast

Formatievloggers NOS winnen VOJN Award voor Beste Vlog

De Formatievlog van de NOS heeft bij de VOJN Awards gewonnen in de categorie Beste Vlog. Tijdens het evenement in Amsterdam werden de prijzen uitgereikt voor de beste internetjournalistiek.

Met hun vlogs hielden Haagse verslaggevers Vincent Rietbergen, Xander van der Wulp en Joost Vullings kijkers op de hoogte van de formatie. Hoofdredacteur NOS Nieuws Marcel Gelauff is erg blij met de prijs: "Het is vooral een erkenning van de durf om andere journalistieke vertelvormen te kiezen. Ik ben er hartstikke trots op."

De VOJN reikt sinds 2014 jaarlijks de prijzen voor de beste internetjournalistiek uit. Het is de eerste keer dat er een prijs werd uitgereikt voor de beste vlog.

De heren reageren natuurlijk, hoe kan het ook anders, met een video:

'We zijn heel blij, substantieel blij'

"De jury zei eraan te hebben getwijfeld of de vlogs echt journalistiek zijn en noemde het 'schoolpleinlol', maar dat is natuurlijk een deel van het succes", zegt Xander van der Wulp namens het drietal. "Via de vlogs hebben we gedurende de campagne en tijdens de formatie alle belangrijke ontwikkelingen op een vrolijke manier onder de aandacht proberen te brengen. Gezien de vele positieve reacties is dat regelmatig gelukt. En uiteindelijk geef je alle belangrijke inhoud ook mee."

Andere awards waren er in de categorieën Storytelling, Onderzoeksjournalistiek, Datajournalistiek, Podcast en Opinie.

De award voor Beste Online Storytelling werd gewonnen door NRC met een productie over de grote stroomstoring in de Randstad. NOS op 3 en FunX waren in deze categorie genomineerd met een verhaal over dakloze jongeren.

Het journalistieke platform Follow the Money won in de categorie Onderzoeksjournalistiek met hun verhaal over oud-VVD-voorzitter Henry Keizer. En Chris Bajema won met Man met de microfoon de prijs voor de beste podcast.

Hoe nu verder?

Nu er een regeerakkoord is, is het einde van het formatievlog in zicht. "Maar we gaan door tot aan het bordes", zegt Van der Wulp. "Pas als het kabinet er is, is deze klus geklaard. En daarna gaan we kijken op welke manier we de politiek dichterbij kunnen brengen via socialmedia."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl