Het wegdek van de Erasmusbrug zoals de reddingswerkers het zien
NOS NieuwsAangepast

Reddingswerk oefenen met rijdende auto’s 130 meter onder je

  • Roel Pauw

    Verslaggever

  • Roel Pauw

    Verslaggever

Niet handig als je je been breekt op 130 meter hoogte, bovenin de pijler van de Erasmusbrug. Vandaag oefent het specialistische hoogtereddingsteam van de brandweer hoe je iemand uit zo'n benarde situatie kunt redden.

Aan de buitenkant ziet de strak vormgegeven piloon van de Erasmusbrug eruit als een glijbaan. Aan de binnenkant is de stalen reus een doolhof van kleine gangetjes, minuscule liftjes en eindeloos veel ladders.

Eén team van de brandweer is naar boven geklommen om te zien hoe de onderhoudsmonteur eraan toe is. Hij is stabiel, maar heeft wel zijn been gebroken, dus hij moet op een brancard naar beneden. Om de oefening nog een stukje moeilijker te maken gebruiken ze de lift niet. Dat betekent dat bij de afdaling elke verdieping moet worden 'veroverd' met touwen.

Het reddingsteam in actie

Een extra complicatie vormen de vangnetten die onder elk trapgat hangen. "Als het een echte noodsituatie was, hadden we die kapot geknipt", zegt een van de teamleden. Nu kan dat niet, dus moet het slachtoffer door de smalle openingen van de netten worden neergelaten.

Volgens woordvoerder Peter IJzendoorn moet de brandweer tussen de 15 en 25 keer per jaar uitrukken voor een redding-op-hoogte. Bijvoorbeeld toen het bakje van een glazenwasser vast bleef zitten. Of toen een van de liften in gebouw De Rotterdam dienst weigerde. Er zijn nog talloze andere scenario's te bedenken waar deze klimgeiten bij in actie moeten komen.

"Laatst hebben we een oefening gedaan in het gemeentehuis van Rotterdam. Daar speelt geregeld een beiaardier op het carillon boven in het gebouw. Stel je voor dat hem wat overkomt, dan moet hij er wel uitgehaald worden. En dat was geen eenvoudige zaak, bleek bij de training."

Zweet en broodjes

Binnenkort gaat het team oefenen met de marine in Den Helder. Iemand omhoog hijsen uit het ruim van een schip kan net zo'n lastige klus zijn als iemand laten afdalen vanuit een torenflat.

Na twee uur komt de onfortuinlijke onderhoudsmonteur eindelijk aan op de begane grond. De brandweermannen hebben het zweet van het voorhoofd gewist en eten een broodje. "Het was een geslaagde oefening", zegt een van hen. "Vooral al die schuine trappen maakten de evacuatie lastig, maar ook heel leerzaam."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl