Terwijl de opleidingen op de technische universiteiten uit hun voegen barsten, hebben mbo's nog altijd moeite om de stukadoor en metselaar van de toekomst te trekken. En dat terwijl de banen in onder meer de techniek, bouw en industrie voor het oprapen liggen.
Aan welke beroepen heeft Nederland behoefte? NOS op 3 brengt de hele maand september deze krapteberoepen in kaart op ons Instagramaccount. Deze week stellen we je voor aan scheepswerktuigkundige Tom, procesoperator Sabry, mechanical engineer Tom, dakdekker Jermay en verpleegkundige Pam.
Het is geen werk voor watjes.
Schuine daken, platte daken, groene daken, parkeerdaken, tuindaken. Het ene moment leg je tegels, dan randstroken. Voor dakdekker Jermay (24) is geen dag hetzelfde. En dan geniet hij ook nog eens van het mooie uitzicht in Rotterdam.
Dat er amper mensen reageren op een vacature voor dakdekkers komt volgens Jermay omdat het zwaar werk is. Toch kan hij het iedereen aanraden. Maak kennis met dakdekker Jermay:
Het is vrij dynamisch en altijd anders.
Mechanical engineers ontwerpen hekken, auto's en zelfs machines die machines bouwen. Tom (30) ontwerpt turbochargers voor in auto's. Hij zit tachtig procent van zijn tijd achter de computer en zou wel meer met zijn handen willen werken. Maar als hij het product uiteindelijk in handen heeft, dan is dat een bonus.
Volgens hem heeft het beroep een beetje een stoffig imago en reageren daarom maar weinig mensen op een vacature. Dat is volgens Tom onterecht. Maak kennis met mechanical engineer Tom:
Het is super om je eigen product in de supermarkt terug te vinden.
Een bakker bakt, een schilder schildert, maar wat doet een procesoperator eigenlijk? Sabry (24) vertelt met kalm enthousiasme over zijn beroep. Hij bewerkt kaas tot een verpakte kaas. Inmiddels weet Sabry hoeveel werk er in een pakje kaas zit.
Volop kansen dus voor toekomstige collega's van Sabry. Maak kennis met de coolste kaasinpakker van Nederland:
Het schip is je leven, als het ware.
Tom (28) is verantwoordelijk voor al het technische onderhoud aan de ferry tussen Europoort en Hulll. Het mooiste vindt hij het vaarschema. Twee weken thuis en dan twee weken volle bak werken. Soms elf tot twaalf uur per dag.
De vernieuwende techniek, alle systemen kennen, leven op het schip. Tom kan eigenlijk alleen maar positieve punten opnoemen over zijn baan. Maak kennis met scheepswerktuigkundige Tom:
Verpleegkundige is zoveel meer dan billen wassen.
Pam (23) haalt voldoening uit haar vak door het vertrouwen dat mensen haar geven, zowel lichamelijk als geestelijk. Ze wilde altijd al met mensen werken. In het ziekenhuis wist ze gelijk: dit is het. Ook als mensen niet meer beter worden, vindt Pam het een uitdaging ze daarin te begeleiden.
Ze denkt dat het lage aantal reacties op een vacature voor verpleegkundige komt door het verkeerde beeld dat mensen van het vak hebben. "Het is zoveel meer dan alleen billen wassen." Maak kennis met verpleegkundige Pam: