Ook Beyoncé heeft een blauw vinkje
NOS NieuwsAangepast

Blauwe Instagram-vinkjes zijn voer voor zwarte markt

Medewerkers van Instagram laten zich omkopen om blauwe vinkjes, verificatiebadges, aan een account toe te voegen. Dat meldt nieuwssite Mashable op basis van bronnen. Het vinkje is belangrijk voor de betrouwbaarheid en zichtbaarheid van de accounthouder.

Veel zogenoemde influencers op Instagram willen graag dat exclusieve vinkje achter hun naam of merk hebben. Met dagelijks 700 miljoen unieke gebruikers is zo'n badge een waardevol status-symbool dat moeilijk te krijgen is en tot nu toe alleen is voorbehouden aan beroemdheden en grote merken.

En nu zouden tussenpersonen dus bedragen vragen van honderden, soms duizenden dollars om ervoor te zorgen dat een accounthouder zo'n vinkje krijgt. Deze tussenpersonen hebben connecties met medewerkers van Instagram, die verantwoordelijk zijn voor het toekennen van de verificaties.

Instagram heeft strenge gedragscodes voor medewerkers. Mensen die betrapt worden op dit soort praktijken, worden zonder pardon ontslagen. Maar omdat de medewerkers via allerlei omwegen worden benaderd, is dat volgens Mashable lastig te controleren.

Bij Facebook, Twitter en Pinterest kunnen gebruikers zelf een verificatiebadge aanvragen. Bij Instagram kan dat niet. Daardoor werkt Instagram het ontstaan van zo'n zwarte markt zelf in de hand, zeggen deskundigen.

Instagram wil niet reageren op het verhaal van Mashable.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl