Aangepast

Als jij iets verliest in de trein, komt het hier terecht

Ergens in Utrecht staat een geheime loods. Een bordje van NS ontbreekt, maar hij is wel degelijk van Nederlandse Spoorwegen. Binnen liggen kasten vol met duizenden spullen: gevonden voorwerpen uit de trein.

Tussen al die pinpassen, sleutels, slaapzakken, kinderwagens en laptops mochten wij een kijkje nemen.

Waarom is deze plek zo geheim? "We zijn juridisch verantwoordelijk voor de spullen", legt Gerjan Vasse van de NS uit tijdens de rondleiding. "Als mensen spullen verliezen, willen we die graag terugbrengen."

Met andere woorden: ze willen dieven buiten houden. Ook is het niet de bedoeling dat er straks reizigers voor de deur staan.

Hoe komen al die gevonden voorwerpen daar precies terecht? Een reiziger of conducteur vindt iets en brengt het naar de balie van een station. Daar blijft het vijf dagen liggen. Als het dan nog niet is opgehaald, gaat het naar het depot.

Reizigers die iets terug willen, moeten online een formulier invullen: het depot kan het voorwerp dan tegen vergoeding opsturen. Krijg je je rugzak of iPhone dan zo mee? "Je moet een paar vragen beantwoorden: hoe hij er precies uitziet en op welk traject je hem bent verloren."

En als niemand het ophaalt? "We zijn verplicht alles - behalve eten - drie maanden te bewaren. Als mensen zich niet melden, wordt een deel doorverkocht aan opkopers." Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je je verloren jas terugvindt op de Waterloopleinmarkt in Amsterdam, vertelt hij. En de rest? "Die wordt duurzaam verwerkt", vertelt Vasse.

Slang ophalen

90 procent van de gevonden voorwerpen wordt al bij het station opgehaald, vertelt Vasse. "De meeste spullen die hier terechtkomen, daar bekommeren de eigenaren zich al niet meer om", zegt hij.

Vasse roept daarom reizigers op vooral hun spullen op te halen. Dus is de knuffelbare pluche slang hieronder van jou? Vul dan even dit formulier in.

Deel artikel: