Speciale zuivel voor ouderen is een steeds grotere markt
NOS NieuwsAangepast

FrieslandCampina op de schop om sneller in te spelen op trends

Zuivelconcern FrieslandCampina wil sneller inspelen op trends en meer geld gaan verdienen met speciale voeding voor kinderen, ouderen en sporters. Dat is een belangrijke reden voor een grote reorganisatie bij het bedrijf. Of dat banen gaat kosten, is nog onduidelijk.

Met 22.000 werknemers in 33 landen en 11 miljard euro omzet is FrieslandCampina het zesde zuivelconcern ter wereld. In Nederland werken zo'n 7500 mensen bij het bedrijf. Na de reorganisatie moeten de verschillende onderdelen zelfstandiger opereren. Daardoor kunnen ze sneller beslissingen nemen. Dat is nodig omdat ook de vraag van bedrijven en consumenten sneller verandert.

De reorganisatie begint op de bovenste verdieping van het hoofdkantoor in Amersfoort. De raad van bestuur wordt teruggebracht van zes naar twee personen.

Topman Roelof Joosten zegt in NRC Handelsblad dat een directie van zes "complexiteit geeft" en dat je "voortdurend met elkaar in overleg bent om te begrijpen wat er overal speelt. Met twee man kun je sneller overleggen en zaken strakker aansturen."

Joosten heeft zich daarbij laten inspireren door Heineken en AkzoNobel waar ze ook kleine teams hebben.

Ontslagen

Of de reorganisatie gepaard zal gaan met ontslagen, is nog onduidelijk. "Minder werknemers is niet het doel van deze reorganisatie", zegt een woordvoerster. "Er zullen banen verdwijnen, maar er zullen ook banen bij komen."

Het concern zal vanaf volgend jaar niet meer uit vijf maar uit vier divisies bestaan. Een nieuw te vormen onderdeel gaat zich uitsluitend richten op zuivelproducten speciaal voor kinderen, ouderen en sporters.

"Daar is veel vraag naar, daar groeien we ook hard in, maar daar waren wij als organisatie helemaal niet op ingesteld", aldus Joosten in NRC Handelsblad. "Consumenten zijn bereid meer te betalen voor een product, mits het voorziet in een behoefte. Met een gewoon glas melk gaan we de oorlog niet winnen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl