Vliegveld Zanderij
Aangepast

Vast in Suriname door kapot vliegtuig met minimale compensatie: mag dat?

  • Anna Pruis

    redacteur NOS op 3

  • Anna Pruis

    redacteur NOS op 3

Drie dagen extra in Paramaribo vastzitten, omdat je vlucht extreem vertraagd is. Het overkwam passagiers van vlucht PY994 van Surinam Airways naar Amsterdam.

"Wij waren al bijna bij de luchthaven, toen ik een telefoontje kreeg uit Nederland dat de vlucht was vertraagd", vertelt de Nederlandse Ashna, die met twee kleine kinderen op familiebezoek was in Suriname. "De volgende dag heb ik geprobeerd te bellen, maar ik kreeg alleen maar antwoordapparaten. Maandag moesten we ons melden op een kantoor waar het een grote chaos was."

Het toestel waarmee de passagiers hadden moeten vliegen, bleek bij aankomst in Amsterdam een lekkage te hebben. Dat was de volgende dag opgelost, maar het vliegtuig was voor het weekend al helemaal volgeboekt, waardoor de passagiers in Paramaribo maandag pas terug konden.

Zij klagen dat ze nauwelijks informatie en een minimale vergoeding kregen. "Een medewerker van de vliegtuigmaatschappij vertelde me dat ik zelf onderdak moest regelen", vertelt een passagier. "Voor de rest kregen we een vergoeding van 50 euro per dag voor alle kosten. Maar ik heb veel meer kosten gemaakt."

Ook Ashna kreeg geen hotel aangeboden. "We hebben weer een nieuw appartement moeten nemen voor de extra dagen. Er zijn heel veel kosten bij gekomen, maar we krijgen niets vergoed."

Drie dagen aan je lot overgelaten worden, zonder overnachtingsplek of eten. Mag een luchtvaartmaatschappij dit doen? Het antwoord in dit specifieke geval: ja.

Volgens de Europese wetgeving heb je bij een erg vertraagde vlucht recht op maaltijden, verfrissingen en een slaapplek. Ook kan je achteraf nog compensatie opeisen voor het tijdsverlies dat je hebt geleden.

Maar dit geldt alleen voor vluchten van een Europese vliegtuigmaatschappij óf voor een vlucht die vanuit een Europese luchthaven vertrekt. En dat is bij deze terugvlucht dus niet het geval. En dit geldt dus voor alle vluchten die je met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij naar Amsterdam maakt.

De Waterkant in Paramaribo

Opmerkelijk genoeg zijn de regels weer heel anders voor passagiers die andersom reizen. De mensen die vastzaten in Amsterdam, omdat hun vlucht naar Paramaribo door hetzelfde toestel ook flink was vertraagd, hadden wél recht op maaltijden, een hotel en een compensatie van 600 euro.

"Dat is inderdaad bijzonder, maar zo is het vastgelegd", laat het Europees Consumenten Centrum weten. "Dat komt doordat deze vlucht vertrekt vanuit een EU-lidstaat."

Toeristen op de Surinamerivier

"Wij zijn geen Europese luchtvaartmaatschappij", benadrukt ook Robby Lachmising, directeur van Surinam Airways. "In Nederland houden we ons aan de regels en de wetgeving, maar vanuit Suriname zijn die er niet. Maar als de KLM vertraging heeft in Suriname, moet die zich inderdaad aan de EU-regels houden."

Volgens Lachmising zijn de passagiers die vastzaten in Paramaribo wel goed opgevangen. "Wij geven klanten bij vertraging de keuze: of 50 euro per dag compensatie, of een all inclusive hotel."

Hoe het komt dat niet iedereen daarvan op de hoogte was, weet hij niet. "We bellen mensen in zo'n geval persoonlijk. Misschien zijn ze erdoorheen geglipt en daarvoor bied ik mijn excuses aan", zegt hij. "Ik zal dat verder onderzoeken. Ze kunnen in ieder geval altijd nog bij ons terecht."

Deel artikel: