Ruim 20 minuten wachten, 369 oproepen gemist: 112-meldkamer 'kwetsbaar'

De slogan '112 als iedere seconde telt' is niet voor niets. Maar tijdens de grote stroomstoring in Amsterdam, afgelopen januari, hing een man 21 minuten in de wacht toen hij een ambulance nodig had omdat zijn 83-jarige moeder onwel was geworden.

Vandaag verscheen er een onderzoek naar de bereikbaarheid van meldkamers. "De meldkamer kan niet zien wat de wachttijden zijn", legt een woordvoerder van Ambulance Amsterdam uit. "Een centralist ziet op een gegeven moment alle lampjes op de telefoon knipperen en neemt die stuk voor stuk aan. Maar wie het langst aan de lijn hangt kan diegene niet zien."

Amsterdam in het pikkedonker op 17 januari

In het onderzoek wordt geconcludeerd dat de analoge techniek in de gemeenschappelijke meldkamer niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd. "Die conclusie onderschrijven we van harte", legt de woordvoerder uit. "Wij huren de faciliteiten van de politiemeldkamer. We zijn dus afhankelijk van de technieken die daar worden gebruikt. En tot nu toe zagen we wel dat het verouderd was, maar voldeed het nog wel."

Er speelden volgens hem bij de stroomstoring twee belangrijke zaken: de bezettingscapaciteit van de meldkamer en de overbelasting. Bij de landelijke meldkamer hadden sneller extra mensen moeten worden ingezet, aldus het rapport. Tussen 04.15 uur en 07.00 uur werd bijna 2000 keer geprobeerd de landelijke meldkamer te bereiken, normaal zijn dat zo'n 70 telefoontjes.

Oplader iPad werkte niet

Die enorme hoos aan bellers zorgde voor veel ruis. "Er was echt sprake van een tsunami aan bellers. En niet allemaal met dezelfde ernst. Zo belde er iemand omdat de oplader van de iPad niet werkte."

Met de intrede van de mobiele telefoon is er veel veranderd voor de meldkamers. "Vroeger belde je bij een ongeluk vanaf de eerste de beste groenteboer waar je de vaste telefoon mocht gebruiken. Telefoontjes vanaf een vaste lijn worden meteen verbonden met de regionale meldkamer. Wanneer je met je mobiel belt kom je in de landelijke meldkamer in Driebergen uit. Die vragen naar de locatie en zetten de beller dan door naar de regionale meldkamer."

Nu bellen er ook vaker meerdere mensen over hetzelfde incident. "Bij een ongeval bij de Amsterdam Arena onlangs belden meerdere mensen, maar die gaven allemaal een verschillende locatie door. Daardoor hebben we meerdere hulpdiensten ingezet. Dat was achteraf niet nodig."

Overleg

Ambulance Amsterdam gaat de komende tijd in overleg met de Veiligheidsregio, de politie en het ministerie om te bespreken hoe er nu verder gehandeld moet worden. "De conclusies in het onderzoek zijn op zich helder: er moet iets gebeuren. Maar hoe die veranderingen er precies uit moeten zien staat er niet. Daar moeten we over aan tafel."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl