NOS NieuwsAangepast

Alleen 'thrillseekers' gaan in de jetblast met 'orkaankracht plus' staan

Het onderstaande bord moet mensen er eigenlijk van weerhouden gevaarlijke toeren uit te halen zoals hierboven. Maar veel mensen vinden het leuk om toch in de luchtstroom te gaan staan bij het vliegveld van Sint Maarten. De startbaan begint daar een paar meter van Maho Beach en als er een toestel opstijgt veroorzaakt dat een zogenoemde jetblast.

Een dergelijke jetblast kan levensgevaarlijk zijn, getuige het nieuws van vannacht dat er een toerist is omgekomen. De 57-jarige Nieuw-Zeelandse werd door de motor van een vliegtuig weggeblazen en kwam met haar hoofd tegen een betonblok terecht.

Naar alle waarschijnlijkheid was de vrouw geen toevallige voorbijganger. Mensen gaan juist expres achter een opstijgend toestel staan en houden zich dan vast aan het hek tussen de weg en de startbaan. "Het zijn echt thrillseekers die daar gaan staan", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert.

De luchtstroom aan de achterkant is orkaankracht plus.

Joris Melkert

Hij legt uit hoe een jetblast tot stand komt. "Bij zo'n vliegtuigmotor wordt aan de voorkant lucht naar binnengezogen. In de motor wordt die lucht gecomprimeerd en daar komt vervolgens brandstof bij."

"Die lucht wordt er aan de achterkant weer keihard uitgeblazen. Je krijgt dan een reactie na actie. Door de tegenovergestelde kracht krijg je een voorwaartse beweging van het toestel. En de luchtstroom aan de achterkant is orkaankracht plus, het komt er met honderden kilometers per uur uit."

Correspondent Dick Drayer heeft er zelf ook weleens bij gestaan, dus hij weet hoe het eraan toegaat. "Je ziet dan van die gekken die bijna horizontaal aan het hek hangen." Naast het hek ligt een weg en daarachter het strand, maar daartussenin staan twee betonnen richels.

Daar ging het dus mis vannacht, en dat is al vaker gebeurd. In 2000 raakte een Zwitserse toerist gewond aan haar hoofd toen ze tegen zo'n richel kwam. De vrouw stelde de luchthaven aansprakelijk en procedeerde tot aan de Hoge Raad. Dat leidde tot het jetblast-arrest.

Daarin werd bepaald dat de waarschuwingsborden bij het vliegveld niet voldoende waren, omdat niemand zich er iets van aantrok. Maar tot vandaag is er niets noemenswaardigs veranderd aan die situatie. "Misschien is er een bord bijgekomen", zegt Drayer. "Maar over andere maatregelen heb ik niets gehoord."

  • ANP
  • ANP
  • Bea Moedt
  • Bea Moedt
  • ANP
  • Dick Drayer / NOS

De politie van Sint Maarten laat wel weten dat naast de borden ook dagelijks wordt gewaarschuwd door agenten. "Als het druk is, zijn er patrouilles om mensen te zeggen dat ze afstand moeten bewaren tijdens het opstijgen", schrijft de politie op Facebook.

Drayer denkt niet dat dat genoeg is, mocht het tot een rechtszaak komen. "Als de nabestaanden een zaak aanspannen tegen de beheerder van het vliegveld, met dat arrest in de hand, dan zouden ze weleens kunnen winnen."

Het is de enige weg naar dat stukje van het eiland.

Dick Drayer

Overigens is het officieel verboden om op de weg te lopen en auto's wachten altijd even als er een vliegtuig opstijgt. Het afsluiten van de weg is een manier om ongelukken te voorkomen, maar volgens de correspondent is dat geen optie. "Want het is de enige weg naar dat stukje van het eiland."

En het is sowieso maar de vraag of Sint Maarten wel maatregelen wil nemen, want de landingsbaan is een belangrijke attractie voor vliegtuigspotters en andere toeristen. "Het is ook een mooie trekpleister voor toeristen en vliegtuigspotters, dus de overheid vindt het allang best", denkt Drayer. "Er komt vast weer veel discussie, maar ik betwijfel of er iets verandert."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl