Het verlaten kantoor van het frauderende callcenter
NOS NieuwsAangepast

'Wij zagen die internetoplichters zo veel geld binnenharken'

Nederlander Ruben Stolk weet maar al te goed hoe Indiase internetoplichters te werk gaan. Hij zat met zijn start-up een paar weken op dezelfde verdieping. "Er zat wel een wandje tussen, maar we konden goed horen wat ze deden."

In Nieuws & Co op NPO Radio 1 deed de 35-jarige zijn verhaal. Hij contacteerde de NOS nadat hij las dat 800 mensen dit jaar slachtoffer zijn geworden van de zogenoemde Microsoft-scam. Zo werd gedupeerde Agnes voor ruim 3000 euro opgelicht.

Ruben werkte op een kantoor in de Indiase miljoenenstad Pune. Hij is medeoprichter van een softwarebedrijf gespecialiseerd in, ironisch genoeg, veiligheid op de werkvloer. Tegenover hem in het gebouw zat een ander bedrijf, dat al snel een frauduleus callcenter bleek te zijn.

De Nederlander hoorde niet alleen hoe de oplichters te werk gingen, hij zag het ook. Samen met zijn collega's. Op een whiteboard bij de buren stonden de targets - bedragen die medewerkers moesten behalen. "We zagen dan 's ochtends dat ze de nacht ervoor weer zo veel geld hadden binnengeharkt, best wel bizar."

Collega's van Ruben bij het whiteboard

Het team bestond volgens de Nederlander uit twintig à dertig jonge mannen en vrouwen. "Het was gewoon een professioneel bedrijf en stond geregistreerd." Nieuwe medewerkers kwamen netjes op sollicitatiegesprek. Zodra ze werden aangenomen, kregen ze eerst een training om verstaanbaar Engels te spreken.

Ruben denkt dat de medewerkers niet gelijk wisten waar ze aan begonnen. "In het begin deed het bedrijf zich voor als callcenter, maar uiteindelijk werd hun taak steeds schimmiger."

Ik dacht: als ik me hier nu mee bemoei, dan kom ik misschien in de problemen.

Ruben Stolk

Door de dunne muren was te horen hoe slachtoffers te grazen werden genomen. De medewerkers deden zich voor als John of Mike van Microsoft en belden mensen op in Europa en de Verenigde Staten. Ze kregen te horen dat er iets mis was met hun computer. "Mensen werden bang gemaakt en verteld: als je nu naar deze website gaat en iets downloadt is het opgelost."

In werkelijkheid kregen de oplichters toegang tot creditcardgegevens.

Volgens de Nederlander werd zo per dag een paar duizend euro verdiend. Enorme bedragen als je bedenkt dat een callcentermedewerker in India gemiddeld zo'n 250 euro per maand verdient. "De winstmarge moet gigantisch zijn geweest", zegt Ruben.

Heb je er aan gedacht ze aan te geven?

"Daar heb ik wel over nagedacht en ook aan mijn collega's voorgelegd", bekent de 35-jarige. Maar hij had zijn handen naar eigen zeggen ook vol aan zijn bedrijf. Ruben was toen net verhuisd naar India samen met zijn vrouw en twee kinderen. "En ik dacht: als ik me hier nu mee bemoei, dan kom ik misschien in de problemen."

Ruben Stolk samen met zijn vrouw en twee dochters

Het frauderende callcenter was volgens Ruben al na twee of drie weken verdwenen. Het verhuisde naar een andere plek in India. "Geen idee of ze nog hetzelfde werk doen, maar waarschijnlijk wel want het was erg lucratief."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl