Verstappen in Canada
NOS SportAangepast

Verstappen: we kunnen sneller, maar dan gaat de motor kapot

  • Louis Dekker

    commentator F1

  • Louis Dekker

    commentator F1

Max Verstappens team Red Bull Racing verheugt zich nog niet echt op Montréal. Op het circuit is het motorvermogen cruciaal en topsnelheid is nog steeds de achilleshiel van de equipe. "We krijgen het hier zwaar. Dit circuit ligt ons niet zo goed en dat geldt helaas ook voor de volgende twee races. We moeten nog even doorbijten", zegt teambaas Christian Horner.

De Engelsman blijft volhouden dat zijn team in de tweede helft van het seizoen beter zal scoren. En dus moet Max Verstappen engelengeduld hebben. "Het zal hier niet heel anders gaan dan in de vorige races", zegt de 19-jarige Limburger. Hij schetst daarmee in één zin de status quo in de Formule 1: Mercedes en Ferrari zijn te snel, terwijl de zeven andere teams juist de Red Bulls niet kunnen bijbenen.

Het verleidde tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso tot de uitspraak dat we vandaag de uitslag van de Grand Prix van Canada al in de krant kunnen zetten. "Het is niet moeilijk. Waarschijnlijk is de gok voor 99 procent correct", grapte de Spanjaard tijdens een serieus pleidooi om de Formule 1 minder voorspelbaar te maken.

Lewis Hamilton en Fernando Alonso op de persconferentie

Max Verstappen is het met Alonso eens. "Zeker de topzes is makkelijk te voorspellen en wij zitten in principe op plek vijf en zes. Natuurlijk wil ik meer, maar daar heb ik een betere auto voor nodig. Het is lastig nu, maar ik blijf positief. Als ik nu al zeg dat het hier niks gaat worden, wordt het ook niks."

Zijn Formule 1-collega's strooien met mooie woorden over het circuit Gilles Villeneuve, maar Max Verstappen heeft er weinig mee. "Mijn vader zegt ook al jaren dat het een supercircuit is, maar ik vind het eigenlijk niets bijzonders. Een paar chicanes en wat lange rechte stukken: stop-start noemen we dat. Het is wel oké, maar ik sta er niet van te springen. Ik heb liever van die mooie, snelle, lange bochten. Zoals in Spa."

Ook de legendarische Wall of Champions - die z'n naam dankt aan talloze wereldkampioenen die de muur een iets te dikke kus gaven - vindt Verstappen niet bijster opwindend. "Ja, als je die kerbstone in de laatste bocht nét verkeerd raakt, ga je de muur in. Maar als je net in Monaco hebt gereden, stelt deze knik niks voor, hoor."

Motor niet betrouwbaar bij meer vermogen

Over de zo gewenste upgrade van de Renault-krachtbron die voor extra topsnelheid moet zorgen, heeft Verstappen geen goed nieuws. "Ik heb niks gehoord. Ze kunnen wel het vermogen opschroeven, maar op de een of andere manier blijft de motor dan niet heel. Er zit in principe veel meer power in de motor, maar de betrouwbaarheid is het probleem. We kunnen het vermogen zelfs niet tijdelijk opvoeren in de kwalificatietraining. Heel jammer, maar het is niet anders. Ik moet geduldig zijn. Er zit niks anders op."

Het circuit op het eiland Ile Notre Dame vergt vanwege de lange rechte stukken en de haakse bochten erg veel van de remmen. En juist die bleken bij Red Bull Racing eerder dit seizoen kwetsbaar. Verstappen vloog bij de Grand Prix van Bahrein door haperende remmen in de kussens. Zorgen maakt hij zich niet. "In Monaco voelden ze al een stuk beter aan. Maar ik denk er niet echt aan. Als het gebeurt, dan gebeurt het. Dan houdt het toch op."

Verstappen weet wat er mis was in Monaco

Aan de mislukte Grand Prix van Monaco wil Verstappen nog maar weinig woorden vuilmaken. "Ik weet wat er fout is gegaan en kan er van alles over vertellen, maar dat verandert de situatie niet meer. Je kan er uren over gaan praten, maar daar schieten we niks mee op. Ik ben nu in Canada. Nieuwe ronde, nieuwe kansen."

De irritatie over de matige pitstop, die tijdens de race op het stratencircuit via de boordradio in alle huiskamers te horen was ("What a f*cking disaster"), is nog niet helemaal weggezakt. "Als een kans op het podium om zeep wordt geholpen, word ik pissig. Het zou ook heel slecht zijn als ik daar niet boos van zou worden toch? Wat moet ik dan zeggen? Dank je wel, jongens, top gedaan? Nee, als je hier niet pissig van wordt, hoor je niet in de Formule 1 thuis."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl