NOS NieuwsAangepast

'AH en Media Markt meest op toekomst voorbereid'

Welke winkel is het meest verzekerd van een mooie toekomst? Die vraag stelde marktonderzoeker Q&A aan zo'n 5000 consumenten. AH en Media Markt kwamen als beste uit de bus. In de subtop staan namen als Kruidvat, Ikea, BCC en Douglas.

Laag scoren ketens als Trendhopper, Big Bazar, Hubo, Marskramer en Tuincentrum Overvecht. Drie factoren speelden een rol in dit onderzoek: hoe goed doen zij het op internet, weet de winkel zich te onderscheiden van anderen en hebben ze het vermogen om veel mensen naar hun vestigingen te trekken?

Op de vraag 'welke winkel maakt u het meest blij', noemden deelnemers vooral Rituals, Ikea en Action. Het laagst op klantblijheid scoorden Kwantum, Kijkshop en Trekpleister.

Q&A heeft dit onderzoek al een aantal keren gedaan. Trekken winkels zich iets aan van de resultaten? Onderzoeker John Terra zegt dat steeds meer organisaties niet alleen kijken naar omzet, winst en kosten. De mening van de klant wordt steeds belangrijker voor winkelketens. "Als je niks vraagt, kom je ook niks te weten. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in je prestaties, zeker ook in vergelijking met de concurrenten."

Failliet gegaan

Afgelopen jaar zijn onder anderen Euroland, Scheer & Foppen en Houtbrox failliet gegaan. In het onderzoek van Q&A bungelde Euroland vorig jaar onderaan, Scheer & Foppen en Houtbrox bevonden zich in de middenmoot. Dat is volgens Terra geen sterke positie. "In die grijze middenmoot zitten natuurlijk toch veel ketens die door het publiek makkelijk zijn in te wisselen voor een ander".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl