De elektrische 44-tonner van transportbedrijf Boonstra.
NOS NieuwsAangepast

DAF ziet elektrische truck voorlopig nog niet zitten

De grootste vrachtwagenbouwer van ons land, DAF Trucks, durft niet te voorspellen wanneer volledig elektrische trucks voor lange afstanden van de productieband rollen.

"Op dit moment is het voor de transportsector economisch nog onaantrekkelijk om over te stappen. Accu's zijn duur, groot en zwaar, de oplaadtijd is lang, de actieradius beperkt en de oplaad-infrastructuur nog niet aanwezig", aldus een woordvoerder. DAF ziet meer kansen voor hybride technologie, waarbij het voertuig gebruik maakt van een elektromotor en een dieselmotor.

Hoge kosten, weinig vraag

Ook voor trucks die worden gebruikt voor distributie in binnensteden, bijvoorbeeld voor bevoorrading van cafés en supermarkten, blijft volgens DAF een gezonde business case nog lastig: "De kosten van een dergelijke truck zijn hoog."

De vraag naar trucks met een stekker is nu nog te beperkt en dus niet rendabel. "Maar als er een serieuze marktvraag zou ontstaan, kunnen we relatief snel schakelen omdat we door de hybride technologie zelf ervaring opbouwen met elektrisch rijden", aldus DAF.

Diesel ombouwen

Om aan de kleine vraag te voldoen, worden momenteel dieseltrucks omgebouwd tot elektrische voertuigen bij onder meer Ginaf in Veenendaal. Niet dat dat hard gaat: zo'n 15 vrachtwagens per jaar. Transportbedrijven met klanten als Heineken, Albert Heijn en de Technische Unie maken in stadscentra gebruik van deze elektrotrucks. "Allemaal bedrijven die duurzaamheid ook hoog in het vaandel hebben staan", aldus Ginaf-directeur Lambert Berends.

"Met zo'n voertuig kun je in de binnenstad van bijvoorbeeld Amsterdam zo'n 130 kilometer rijden. Nou, dan kun je heel wat cafés bevoorraden."

Dag en nacht

Groot voordeel van een elektrotruck is dat je die 24 uur per etmaal kunt gebruiken. Berends: "Voor dieselauto's gelden venstertijden in binnensteden; dan mag je supers alleen bevoorraden van bijvoorbeeld 07.00 tot 10.00 uur. Met de stille elektrotruck, zonder lawaai en zonder uitlaatgassen, mag ik ook 's avonds en 's nachts rijden."

De Ginaf-baas denkt dat het nog wel twee tot drie jaar duurt voordat de grote vrachtwagenmerken met zware elektrische voertuigen komen. "Tot die tijd zitten wij in een lucratieve markt. En komen DAF en Volvo met een elektrische trekker, dan zoeken wij een andere niche van de markt. Voor ons blijft altijd plek."

'Wereldprimeur'

Boonstra Transport uit het Friese Haulerwijk beleefde onlangs een, naar eigen zeggen, 'wereldprimeur': een 44-tons elektrische truck. "Nog nooit eerder gebouwd", zegt directeur Willem Boonstra. De vrachtwagen gaat gebruikt worden voor lokaal vervoer.

De afgelopen jaren heeft het bedrijf heel veel geïnvesteerd in duurzaamheid. "Je kunt dit niet vergelijken met een vrachtauto. Dit is een computer op wielen. D'r zit zoveel techniek in, zoveel software. Dit is de toekomst."

Vandaar dat Boonstra de 44-tonner wel als vlaggenschip ziet: "Winst? Nee, winst is er niet direct mee te behalen. Maar je hoeft ook niet alleen dingen te doen die winst maken. Zo'n elektrische truck is drie keer zo duur als een dieselvoertuig. Het duurt zes jaar voordat je de kosten eruit hebt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl