NOS NieuwsAangepast

Meer passagiers, maar ook meer verlies voor Air France-KLM

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM vervoerde in het eerste kwartaal meer passagiers, zette meer om, maar legde er per saldo meer op toe. Het nettoverlies is opgelopen naar 216 miljoen euro, tegen 155 miljoen vorig jaar.

De omzet steeg van 5,6 miljard naar 5,7 miljard euro. De operationele kosten (vliegtuigen, brandstof, onderhoud, personeel en dergelijk) werden weliswaar iets gedrukt, maar de brandstofrekening was hoger en ook pensioenkosten stegen.

AF-KLM had een kwartaalbrandstofrekening van 1,12 miljard euro, 24 miljoen meer dan een jaar geleden. Wisselkoersen spelen hierbij ook een rol. Tickets worden grotendeels in euro's betaald, de brandstof wordt afgerekend in dollars.

De opbrengst per vliegtuigstoel, kosten versus ticketprijs, liet nog maar een klein minnetje zien. Dat wijst er volgens AF-KLM op dat de ticketprijzen niet verder dalen. In de business class en eerste klas stegen de ticketprijzen al.

Beleggers zijn te spreken over de cijfers en belonen het luchtvaartbedrijf met een koersstijging. Het aandeel AF-KLM opende een procent hoger, op 7,67 euro.

Passagiers en vracht

De Franse tak Air France had een omzet van 3,6 miljard euro, 1,2 procent meer, maar operationeel werd daar het meest op verloren, 123 miljoen euro. De omzet van KLM steeg ook, met ruim 3 procent, naar 2,2 miljard euro. Operationeel nam het verlies licht toe met 17 miljoen euro. Ook Transavia leed operationeel meer verlies, van 63 miljoen naar 77 miljoen euro.

AF-KLM maakte in 2015 en 2016 weer winst, na jaren van verlies. In 2015 bedroeg de jaarwinst 118 miljoen euro, vorig jaar 792 miljoen euro. Het eerste kwartaal is traditioneel mager, de winst wordt gemaakt in de zomer. En scenario als bij Alitalia, dat af dreigt te stevenen op een faillissement, zit er dan ook niet in.

De luchtvaartcombi vervoerde in de eerste drie maanden 20,9 miljoen passagiers, ruim 5 procent meer dan een jaar geleden. Prijsvechter Transavia trok bijna 30 procent meer passagiers en is inmiddels goed voor bijna 2,5 miljoen reizigers.

De cargo, het vrachtvervoer, blijft onder druk staan. Er werd iets minder vervoerd en ook minder aan verdiend, maar AF-KLM meent in de loop van de drie eerste maanden het begin van een omslag te bespeuren, een 'smooth turnaround'.

Voor de komende maanden verwacht het luchtvaartbedrijf dat de markt behoorlijk onzeker blijft door geopolitieke spanningen en stijgende brandstofprijzen. Toch zorgden de boekingen voor 'een veerkrachtige start' van het lopende tweede kwartaal.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl