Aangepast

'Wie kijkt er nou op MijnDUO?'

99.000 studenten en oud-studenten kregen in 2016 een deurwaarder op zich afgestuurd door DUO. Ze hadden een betalingsachterstand en betaalden niet. Volgens DUO hun eigen schuld; ze hadden namelijk bericht gehad. Maar oud-studenten zeggen dat ze het niet konden weten.

"Ik kreeg pas een brief toen de deurwaarder was ingeschakeld"

De 20-jarige Willem Peterson dacht dat hij alles netjes had afgehandeld toen hij na drie maanden stopte met zijn studie Communicatie en Multimedia Design bij NHL in Leeuwarden.

"Ik had me afgemeld bij Studielink en bij DUO. Ik dacht dat ik alles goed had geregeld." Twee jaar later kreeg hij een brief van een deurwaarder, namens DUO. "Het was een boete van 194 euro voor mijn OV-kaart, maar inmiddels was het al opgelopen tot 600 euro."

Verbaasd belde hij DUO. Daar kreeg hij te horen dat er al meerdere berichten naar hem waren verzonden. "Ik had op MijnDUO moeten kijken, het portaal van DUO. Maar die stond nog gekoppeld aan mijn e-mailadres van school. Daar had ik geen toegang meer toe. Hoe had ik moeten weten dat er nog berichten zouden komen na mijn studie?"

DUO had Willem digitaal laten weten dat alle communicatie voortaan digitaal ging. "Ik dacht dat ik alles netjes had afgesloten. Wie gaat er op MijnDUO kijken als 'ie al is afgestudeerd?"

"Bij DUO kom ik er gewoon niet doorheen"

De 36-jarige Kristina Petasova was al een paar jaar aan het terugbetalen toen het fout ging. Ze had nog ongeveer 1600 euro openstaan. "Twee jaar geleden ben ik werkloos geworden, dus wilde ik een betalingsregeling. Dat aanvragen duurde best wel lang. Voor ik het wist lag de hele situatie bij de deurwaarder."

Ze zijn mijn huis binnengegaan en hebben een laptop, fotocamera en tablet meegenomen.

Kristina Petasova

"Bij de deurwaarder heb ik opnieuw een betalingsregeling proberen af te sluiten. Ik heb een formulier opgestuurd met al mijn inkomensgegevens. Ik wachtte heel lang op antwoord."

Drie maanden later komt Kristina terug van een weekje weg. In de tussentijd had ze een waarschuwingsbrief gehad. "In de kerstvakantie, in mijn afwezigheid, zijn ze mijn huis binnen gegaan. Ze hebben een laptop, fotocamera en een tablet meegenomen. De rest van mijn spullen zouden openbaar worden verkocht."

"Het was ontzettend lastig om met ze te communiceren. Bij DUO kom ik er gewoon niet doorheen en bij de deurwaarder krijg ik niemand te pakken. Ik weet het eigenlijk ook niet meer."

Spambox

Zangeres Aafke Romeijn had afgelopen jaar ook problemen met DUO. Zonder een betalingsherinnering stond plots de deurwaarder voor de deur. Op Twitter deed ze haar verhaal. Ze zei toen dat het enige bericht dat DUO naar haar heeft gestuurd in de spambox terechtgekomen is.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), waar DUO onder valt, zegt in een reactie dat het de problemen met de communicatie herkent. "De eerste stappen om dat te verbeteren zijn al gezet. We kijken nu of het systeem rond de ov-kaart anders kan. Bijvoorbeeld dat de chipkaart automatisch wordt stopgezet als je je uitschrijft bij DUO."

Ook wil DUO persoonlijker contact en dus meer mankracht, vertelt de woordvoerder. Wanneer dit gaat gebeuren is nog niet bekend. "Daar hebben we nog geen termijn voor."

Deel artikel: