Hitkrant-fotograaf: kids willen geen gevouwen ding meer aan de muur
"Sex Pistols in ons land", kopt de allereerste Hitkrant in 1977. Toen nog een échte krant, met Abba op de midden-poster. Voor 1 gulden 25 kon je hem kopen. Maar het blad, bekend van de vele uitklapposters, stopt met de papieren versie. De website blijft wel in de lucht en zes keer per jaar verschijnt er een speciale postereditie in de winkel.
Fotograaf William Rutten was 7 toen hij zelf de eerste editie van de Hitkrant kocht. Hij was meteen verkocht. "Het allerleukste leek me om voor zo'n blad de mensen te fotograferen", zegt hij.
En zo geschiedde. Op de studiovloer van Rutten hebben de afgelopen 23 jaar grote beroemdheden gestaan als Robbie Williams, Brad Pitt en Justin Timberlake. "Beyoncé heeft hier zelfs een van haar allereerste shoots gedaan. Ze was 16 jaar en kwam hier met haar vader en moeder. Dat zijn onvergetelijke dingen."
Ook de Spice Girls had hij voor zijn lens. "Die kwamen met een hele wensenlijst aanzetten. Er stonden meer dan vijftig items op: speciale nootjes, speciale broodjes, speciale vruchtensappen en speciaal bronwater. Alles moest van de delicatessenwinkels komen. Ik dacht: ja, dat ga ik niet doen."
De girlband was op dat moment nog niet doorgebroken. Toch had een goede vriend van Rutten alle vertrouwen in ze. "Hij zei: ik vind het wel lekkere wijven. Als jij nou een foto van mij met die meiden maakt, haal ik die vijftig dingen op. Deal, zei ik, en ik stuurde hem naar de winkel."
Alle moeite was voor niks, zo bleek. "Ze kwamen binnen en het eerste wat de Spice Girls zeiden was: waarom heb je al die spullen gehaald? Nou, zei ik, dat stond op jullie lijstje. Maar die was blijkbaar voor optredens, niet voor fotoshoots. We hadden alles voor niks gehaald. Maar ze vonden dat zo professioneel, het ijs was meteen gebroken."
Een week na de fotoshoot brak de girlband door in Amerika. Rutten is zijn vriend nog steeds dankbaar. "Ik heb destijds meer dan 200.000 gulden aan die shoot verdiend. Ik was de enige die foto's had."
Kids willen niet meer zo'n gevouwen ding uit een tijdschrift.
Een Hitkrant-foto voldoet aan een aantal typische dingen, zegt Rutten. "De foto moet scherp zijn, want een onscherpe foto aan je muur is natuurlijk geen gezicht. Duidelijk moet zijn wie erop staat, het moet geen raadplaatje zijn. En ik gebruikte vaak felle kleuren, want dat staat leuk aan een muur."
Dat het doekt valt voor het tienertijdschrift, komt voor Rutten niet echt uit de lucht vallen. In 2009 werd het tijdschrift verkocht aan een andere uitgeverij. Die zag niet veel in investeren in de online-ontwikkelingen.
"Toen dacht ik: oe, we gaan nu een verkeerde koers bevaren. Toen zat de jeugd al veel op het internet, maar die directeur zag dat niet zo. Je zag de oplagecijfers dalen. Internet heeft gewoon van ze gewonnen. Ze zijn stil blijven staan en ze zijn ingehaald."
Het voelt alsof je eerste school wordt afgebroken die je nooit meer aan je kind kan laten zien.
Volgens Rutten is posters ophangen ook niet meer van deze tijd. "Kids kopen een mooie foto of gaan naar een posterwinkel. Ze willen niet meer zo'n gevouwen ding uit een tijdschrift. Dat staat dan toch wat minder mooi, met zo'n nietje bij de navel. Vroeger waren we toch wat minder gericht op uiterlijk, nu willen ze gewoon wat moois aan de muur. Dat snap ik wel."
Toch doet het einde van de papieren versie hem wel veel pijn. "Het voelt alsof je eerste school wordt afgebroken die je nooit meer aan je kind kan laten zien. Ik vind het wel heel jammer, maar ik snap het volkomen. Het is niet meer van deze tijd. Kids hebben Instagram en Facebook. Fuck the Hitkrant, die heb je niet meer nodig."