Twitter overweegt abonnementendienst met statistieken en alerts

Twitter denkt erover om een abonnementendienst op te zetten bedoeld voor professionele gebruikers zoals bedrijven en nieuwsorganisaties. Dat bevestigt het platform aan techsite The Verge.

Het idee is dat Twitter in TweetDeck, het programma waarmee het bedrijf zich richt op zeer actieve gebruikers die snel overzicht willen hebben, extra functionaliteiten aanbiedt. Denk aan aanvullende statistieken, inzichten in hoeveel tweets over een onderwerp worden geplaatst en nieuws-alerts als Twitter een snelle stijging van het aantal berichten over een bepaalde kwestie opmerkt.

In de 'professionele versie' zitten verder geen advertenties en het is mogelijk om berichten te voorzien van een digitale bladwijzer, een takenlijst aan te maken en de optie om een bericht voor later te bewaren. Ook krijgen gebruikers van de abonnementendienst voorrang bij de klantenservice.

Zo zou de professionele TweetDeck eruit gaan zien

Een bron zegt tegen The Verge dat het vooralsnog slechts een idee is, de dienst bestaat nog niet. Twitter biedt al statistieken en trend-overzichten aan, maar voor bijvoorbeeld uitgebreidere analyses zijn organisaties vaak afhankelijk van, al dan niet betaalde, diensten.

"Dat Twitter dit nu zelf overweegt is niet zo gek. Wel is de timing opvallend", zegt techredacteur Nando Kasteleijn. "Je vraagt je af waarom Twitter hier nu pas over nadenkt. Dit had het bedrijf veel eerder moeten doen, het bezit TweetDeck al jaren."

20 dollar

Het idee werd ontdekt doordat Twitter hier via een enquête vragen over stelde. Daarin staat volgens een Twitter-gebruiker ook dat het bedrijf zou overwegen om 20 dollar per maand te vragen voor de dienst. Waarschijnlijk is de enquête bedoeld om duidelijk te krijgen of er een markt is voor zo’n product.

De hulpmiddelen kunnen interessant zijn voor twee type organisaties, denkt Kasteleijn. "Twitter is en blijft een belangrijke manier om breaking news te volgen, zoals afgelopen woensdag in Londen. Als TweetDeck aan nieuwsorganisaties meer en sneller inzichten geeft, kan dat heel waardevol zijn. Daarnaast wordt het platform ook nog veel gebruikt door bijvoorbeeld de NS om snel antwoord te geven op vragen van klanten."

Het bedrijf verloor het laatste kwartaal van 2016 veel geld en het aantal gebruikers nam slechts mondjesmaat toe. "De druk om meer inkomsten binnen te krijgen groeit", zegt Kasteleijn. "Maar of het uiteindelijk echt een significante bijdrage kan leveren aan de inkomsten van Twitter, dat is lastig te zeggen. Ook omdat veel bedrijven al hulpmiddelen gebruiken, waarom zouden ze dan overstappen? Dan moet Twitter wel echt met iets goeds komen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl