NOS NieuwsAangepast

Webwinkels zonder fysiek pand doen beste zaken

De omzet van webwinkels zonder verkoopvestiging is vorig jaar fors harder gestegen dan die van hetzelfde soort bedrijven met winkelpand; een toename van 23 procent tegenover 15 procent, meldt het CBS. Het jaar ervoor was de groei voor beide soorten webwinkels nog ruim 21 procent.

Het CBS baseert zich op statistieken van de eerste elf maanden van 2016. Begin vorig jaar telde Nederland ruim 3200 webshops zonder verkooplocatie, bijna een tiende meer dan een jaar eerder. Ze verkopen hoofdzakelijk kleding, huis- en tuinartikelen en voeding.

Het aantal 'pure' webwinkels is in Zuid-Holland het snelst gestegen (ruim 12 procent). In Zeeland is de toename het minst (ruim 5 procent).

Vier op de tien van alle webshops opereerden vorig jaar vanuit Noord- en Zuid-Holland. Het zijn bijna allemaal eenmansbedrijven.

Inhaalrace ouderen

Nederlanders winkelen steeds meer online. Het percentage webshoppers groeide het hardst onder 65- tot 75-jarigen. Jongere leeftijdsgroepen kopen nog steeds het meeste op internet, maar dat verschil wordt kleiner. Vooral kleding, levensmiddelen, vakanties en huishoudelijke spullen zijn populair onder webshoppers.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl