Franchisenemers verliezen rechtszaak tegen Albert Heijn

Ruim tweehonderd franchisenemers van Albert Heijn-supermarkten hebben het bij de rechter verloren van het moederbedrijf. Op alle punten waarvoor zij de supermarktketen daagden, stelde de rechter hen in het ongelijk.

De franchisers vinden dat Albert Heijn trucs uithaalt met de inkoopprijzen, waarvan alleen Albert Heijn zelf profiteert en de ondernemers niet. Daardoor zouden ze 200 miljoen euro hebben misgelopen. De rechter vond de eisen niet goed onderbouwd en onvoldoende aannemelijk gemaakt.

"We gaan deze uitspraak eerst nader bestuderen voordat we er inhoudelijk op ingaan", zegt Twan van Meel, voorzitter van de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR). "We zullen het met onze leden bespreken en ons dan beraden op vervolgstappen. Maar we hadden anders gehoopt, laten we daar geen doekjes om winden."

Albert Heijn is blij met de uitspraak. "De rechtbank heeft de eisen van de franchisenemers afgewezen, en geoordeeld dat Albert Heijn de afspraken goed is nagekomen", aldus een woordvoerder van AH. "Met deze uitspraak als basis, kijken wij ernaar uit om opnieuw in gesprek te gaan met onze franchisenemers om afspraken te maken voor de toekomst."

Huisstijl

Albert Heijn ruziet al jaren met franchisers over uiteenlopende zaken, maar het is de eerste keer dat franchisenemers het moederbedrijf voor de rechter sleepten. Een andere kwestie die ook nog loopt, is de verdeling van de opbrengsten van de internetverkopen.

Franchisers zijn zelfstandige ondernemers die een contract hebben gesloten met een supermarktketen, om vervolgens met zijn supermarkt met onder meer de huisstijl, inkoop en winkelinrichting de formule van het moederbedrijf te volgen.

Albert Heijn heeft ongeveer 850 winkels. Een derde daarvan is in handen van zo'n 220 franchisers.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl