De haven van Amsterdam
NOS Nieuws

Amsterdamse haven wil export giftige olie niet aanpakken

  • Marleen de Rooy

    Redacteur economie

  • Marleen de Rooy

    Redacteur economie

De Amsterdamse haven gaat geen actie ondernemen om de export van giftige brandstof, zoals vervuilde diesel, te stoppen. De haven zegt dat de export van deze brandstoffen alleen op internationale schaal kan worden aangepakt.

Vorige maand maakte organisatie Public Eye bekend dat een groot deel van de verontreinigde diesel wordt geproduceerd in bedrijven in Nederlandse havengebieden, met name in Amsterdam. Het gaat om activiteiten van grondstoffenhandelaren Vitol en Trafigura, die een belangrijke rol spelen in het verschepen en mengen van de vervuilde diesel.

"Het is een zeer teleurstellende reactie", zegt Marietta Harjono, een van de onderzoekers van Public Eye. "Ze zijn enkel bang om business te verliezen, en durven zich daarom op geen enkele manier hierover uit te spreken."

Weinig invloed

De Amsterdamse haven zegt dat haar invloed op de keten 'buitengewoon' beperkt is. De betrokken bedrijven zouden zich houden aan de regels die gelden in Afrika; deze zijn veel soepeler dan die in de EU.

"Als de Amsterdamse haven zegt, het mag hier niet meer, dan is er een kans dat de bedrijven zich ergens anders gaan vestigen," zegt een woordvoerder. "Naar Amerika of het Midden-Oosten bijvoorbeeld. Want ook daar gebeurt het." De haven benadrukt dat de overslagbedrijven tientallen miljoenen euro's per jaar investeren.

De gemeente Amsterdam, die eigenaar is van het havenbedrijf, praat vandaag over het onderwerp.

Volgens onderzoek van Public Eye komt een kwart van alle benzine en diesel in West Afrika uit het gebied Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Door het vermengen van giftige stoffen verdienen de oliebedrijven veel geld aan deze zogeheten 'African quality''.

"Het is dan ook van groot belang dat Amsterdam zich uitspreekt tegen het grof geld verdienen ten koste van de volksgezondheid in Afrika", zegt Bram van Liere van Milieudefensie.

In de EU is een zwavelgehalte van 10 ppm het maximum, maar vanuit Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen is het overgrote deel van de diesel voor Afrika boven de 1000 ppm.

"Dat is dus meer dan honderd keer zoveel als hier maximaal is toegestaan", zegt Van Liere. "Dit heeft een dramatisch effect op de gezondheid van mensen in Afrikaanse steden. En is de luchtvervuiling in Dakar en Lagos hoger dan in berucht vieze steden als Bejing."

Minister Ploumen noemde deze export van giftige diesel "schandalig". Volgens haar "moeten de betrokken bedrijven zich diep schamen".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl