NOS NieuwsAangepast

'Mega-mediahuwelijk' om smartphonegebruiker te bereiken

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Time Warner heeft een nieuwe 'liefde' gevonden, werd dit weekend bekend. Na een onstuimige relatie met AOL en vervolgens een flirt met Comcast heeft nu telecombedrijf AT&T het mediabedrijf in de armen gesloten. En niet voor een schijntje: de telecomgigant heeft er een bruidsschat van maar liefst 85 miljard dollar voor over.

Maar waarom wil AT&T het mediabedrijf hebben? Dat heeft te maken met het Amerikaanse medialandschap, dat in een hoog tempo aan het veranderen is. Nieuwe spelers zoals Netflix, maar ook Facebook, Google en Apple, schudden het traditionele tv-landschap op. Voor een groot scherm zitten en kijken naar een voorbedacht programma is nu nog gebruikelijk, maar dat gaat snel veranderen. Het smartphonescherm is de nieuwe norm.

AT&T wil er niet over vijf jaar achterkomen dat het de boot heeft gemist.

Mark Deuze, hoogleraar media aan de Universiteit van Amsterdam

"AT&T moest iets doen", zegt Mark Deuze, hoogleraar Media van de Universiteit van Amsterdam. "Het bedrijf wil niet de boot missen en er straks achterkomen dat partijen zoals Netflix de markt hebben overgenomen. Het bedrijf wil laten zien dat het in beweging is."

Controle

Maar wat kan AT&T met Time Warner? Het telecombedrijf verkoopt onder meer tv-kastjes, waar abonnees televisie mee ontvangen. Met Time Warner krijgt het telecombedrijf controle over een deel van de content. Dat zal voor de komende jaren fijn zijn.

Daarna is het een ander verhaal. "Tv is aan het afsterven", zegt Deuze. "Op korte termijn is Time Warner handig voor tv. Daarna draait het om on-demand kijken en vooral gebruikers bereiken via hun smartphone."

HBO, dat onder meer successerie Game of Thrones heeft, is een belangrijke reden dat AT&T Time Warner wil kopen

Dat is waar HBO om de hoek komt kijken; een van de succesvolste onderdelen van Time Warner. Denk bijvoorbeeld aan de populaire serie Game of Thrones. De gedachte bij AT&T lijkt te zijn: als we zowel de distributie en de content in handen hebben, kunnen we een veel beter aanbod doen.

Bijvoorbeeld in de vorm van een speciaal HBO-abonnement voor AT&T-klanten. "AT&T heeft 130 miljoen abonnees in de VS", schrijft technologie-analist Ben Thompson. "HBO weet, in tegenstelling tot AT&T, een doelgroep aan te boren die steeds minder tv kijkt. Voor hen kan een abonnement waarbij de telecomprovider niets rekent voor alle dataverkeer van HBO interessant zijn."

Kritiek vanuit politiek

Er moet nog wel één grote hobbel worden genomen. De Amerikaanse politiek is niet heel blij met het voorgenomen 'mega-mediahuwelijk'. Hierdoor zou een veel te groot bedrijf ontstaan, wat mogelijk de markt verstoort.

Zowel vanuit de Democratische als de Republikeinse partij klinkt stevige kritiek. Trump zei zelfs dat onder zijn leiding de overname nooit zou doorgaan. Ook Clinton is zeer kritisch.

"Wie er ook wint volgende maand, de overname zal een van de grootste en belangrijkste mededingingszaken worden die de volgende regering te wachten staat", schreef The New York Times dit weekend.

De verwachting is dat de twee bedrijven zullen wijzen op de overname van Comcast. Dat bedrijf kocht in 2013 NBCUniversal. Die werd na een kritisch onderzoek toch gewoon toegelaten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl