Vanochtend is het herstelwerk aan de Merwedebrug begonnen
NOS Nieuws

'Bouwers Merwedebrug hadden zo veel verkeer niet voorzien'

Er was niets mis met het ontwerp van bruggen zoals de Merwedebrug, zegt Benny Nieswaag, manager renovatie stalen bruggen van Rijkswaterstaat. Als de verkeersdrukte sinds de bouw niet zo was toegenomen, hadden ze volgens hem nog wel een tijdje meegekund. Daarnaast zijn auto's en vrachtwagens ook een stuk zwaarder geworden.

Vanochtend is het herstelwerk aan de Merwedebrug bij Gorinchem begonnen. De brug werd geopend in 1961.

Nieswaag staat vandaag bij een andere overspanning: de Tacitusbrug in de A50 bij Ewijk. Ook daar wordt gewerkt. In totaal neemt Rijkswaterstaat de komende jaren zes bruggen in het snelwegennet onder handen. Vier andere hebben de afgelopen jaren al een reparatiebeurt gehad.

'Sterkere groei verkeer maakt renovatie bruggen noodzakelijk'

Slank en mooi

Veel bruggen die nu een opknapbeurt krijgen, zijn in de jaren zestig en zeventig gebouwd. "De uitdaging was toen om lange, grote overspanningen te maken", zegt Nieswaag. "Dat was duur, maar het is toen gelukt om die bruggen slank en mooi te maken."

Ze waren sterk genoeg voor het verkeer dat er in de jaren zeventig overheen raasde. Inmiddels is niet alleen het aantal auto's en vrachtwagens toegenomen, maar de voertuigen zijn ook zwaarder geworden. Zo'n groei van de verkeersintensiteit had Rijkswaterstaat toen niet verwacht. Nieswaag: "De verrassing zat hem niet in het ontwerp, maar in de toename van het verkeer."

  • NOS
    De bruggen die de afgelopen jaren al zijn gerenoveerd
  • NOS
    Twee bruggen worden op dit moment onder handen genomen: de Tacitusbrug en de Merwedebrug
  • NOS
    En nog eens twee bruggen komen de komende jaren aan de beurt: de Suurhoffbrug en de Van Brienenoordbrug

Wat voor reparaties er nodig zijn, verschilt per brug. Bij de Galecopperbrug bij Utrecht waren bijvoorbeeld scheuren ontstaan in de stalen rijdekken, vertelt Nieswaag. "Dat hebben we opgelost door de staalconstructie te verstevigen met dekplaten bij de scheuren en daarop extra sterk beton aan te brengen. Zo hebben we de levensduur met dertig jaar kunnen verlengen."

Er zijn vaker problemen met het staal in de bruggen, maar dat wil niet zeggen dat er bij nieuwe bruggen voortaan geen staal meer wordt gebruikt. "Een brug moet de verkeersdrukte aankunnen, en dat kan nog steeds met een stalen brug. Per geval bekijken we wat het beste is: staal of beton. Maar het kan ook een combinatie zijn."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl