De gouden pieten van De Bijenkorf.
NOS NieuwsAangepast

Jumbo doet afbeelding Sinterklaas in de ban

Ook winkels zijn - ver voor de intocht van Sinterklaas - druk bezig met Zwarte Piet. Duidelijk is wel dat de reacties zitten tussen 'de kool en de geit sparen' en 'het lopen op eieren' om niemand te schofferen.

Bij supermarkt Jumbo zetten ze nu stappen die veel winkels vorig jaar al deden. Al gaat Jumbo nog verder, door ook de afbeelding van Sinterklaas te vermijden.

In een verklaring zegt het familiebedrijf: "In de discussie rondom Zwarte Piet blijkt het al enkele jaren moeilijk een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is. Bij Jumbo zien we het Sinterklaasfeest vooral als een kinderfeest, met een heerlijk avondje als hoogtepunt. Daarom hebben we er dit jaar voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar het kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoep en symbolen als een mijter, pet en schoen en afbeeldingen van veel blije kinderen."

Kool en geit sparen

Bij Ahold opereren ze heel voorzichtig. Bij dochter AH zegt een woordvoerder: "Ons Sinterklaas-assortiment ligt nog niet in de winkels, het speelt simpelweg nu nog niet." Een opvallende reactie, want in de AH-winkels liggen al wekenlang pepernoten en gevulde speculaas.

Die andere Ahold-dochter, internetwinkel Bol.com, probeert de kool en de geit te sparen, zo lijkt het. "Bol.com wil geen stelling nemen, geen leidende rol spelen in de discussie. Wij verkopen wat leveranciers bieden, dat kunnen poppetjes van Zwarte Piet zijn, maar ook gekleurde en witte poppetjes. Wij doen van alles wat", aldus een woordvoerder.

"In de webwinkel hebben we niet Sinterklaas als thema, alles wordt geïnspireerd op cadeaus in het algemeen. In de commercials komt Sinterklaas al jaren in zijn eentje in beeld. Daar houden we aan vast."

Heerlijk avondje

De Bijenkorf zegt niets te veranderen ten opzichte van vorig jaar, toen het warenhuis al fors ingreep. De bekende klimpieten die De Bijenkorf altijd aan touwen heeft hangen in de lichthal of het atrium, waren vorig jaar voor het eerst goudkleurig en niet zwart.

Het bedrijf reageerde toen met: "Wij zijn ons bewust van de gevoeligheden rondom Zwarte Piet. We volgen de discussie in de samenleving met belangstelling en respect."

De Blokker Holding - met winkels als Blokker, Intertoys, Bart Smit en Xenos - zegt ook niets te veranderen in vergelijking met 2015. "Wij benaderen Zwarte Piet zoals kinderen Piet benaderen: als een vrolijk hulpje van Sinterklaas, zonder raciale uiterlijkheden - geen dikke lippen, geen oorringen - en we hebben pieten in verschillende kleuren. De zwarte vegen heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl