NOS SportAangepast

Verstappen is achter oorzaken van zijn slechte starts

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Vader Jos Verstappen maakte in 2001 in de Formule 1 furore met een inhaalrace in Maleisië. Komend weekeinde wil zoon Max ook indruk maken op het circuit van Sepang. Maar dan moet z'n start wel beter.

Max Verstappen zal proberen zondag beter te starten dan in de afgelopen races

Je hebt drie beroerde starts achter de rug. In Spa, Monza en Singapore kwam je slecht van je plek en waren je podiumkansen eigenlijk na een paar seconden al weg. Is nu duidelijk waar dat aan lag?

"Redelijk. Het waren drie verschillende gevallen, drie verschillende situaties. In België had ik gewoon te veel wielspin."

"In Monza had het op zich minder met de koppeling te maken. Die stond daar te agressief afgesteld. Je probeert zo laag mogelijk in de toeren te komen, want dan heb je de beste start met de minste wielspin. In Monza kwam hij vijftig toeren te laag. Je wilt zo dicht mogelijk bij het risico zitten en hier viel dat net verkeerd. In Singapore was het echt een probleem met de koppeling."

Hoe ga je voorkomen dat het een vierde slechte start op rij wordt?

"We hebben wat dingen aangepast, die we hier gaan testen. Nieuwe onderdelen voor de versnellingsbak en de koppeling. We zullen kijken hoe het uitpakt en zien of het helpt bij de start. Dat is gelukkig te oefenen in de trainingen."

"Ik heb er wel vertrouwen in, want de monteurs hebben er hard aan gewerkt. Voor hen was het ook klote dat het drie keer op rij misging. Het heeft het team veel WK-punten gekost, maar ik ga ervan uit dat het goed komt. Ik sta zondagmiddag niet aan de start met het gevoel dat het weer misgaat, hoor. Daar denk ik geen moment aan."

Lagen die slechte starts nou aan de auto of aan de coureur?

"Ik kon er weinig aan doen. Ik wist in Singapore bijvoorbeeld al vooraf dat het niet goed zou komen. Ik probeerde mezelf nog op te peppen dat het wel zou meevallen, maar het kwam helemaal niet goed. Het is niet zoals een koppeling in een personenauto, waar de fout altijd aan de rijder ligt."

"Ik doorliep de gebruikelijke startprocedure, maar als de koppeling niet doet waar hij voor is afgesteld, ben je kansloos. Als je de koppeling loslaat en je krijgt meteen wielspin, dan is er iets mis. En het was voor mij extra vervelend omdat ik al twee slechte starts achter de rug had. En: ik ben nog niet zo lang Formule 1-coureur. Als ik meer ervaring krijg, zal dit ook beter gaan."

Max Verstappen in actie tijdens een potje Sepak Takraw in voorbereiding op de GP van Maleisië

Kun je zo’n start überhaupt trainen of heeft dat weinig zin?

"Je kunt urenlang op de simulator starts trainen, maar je mist de G-krachten. Ik kan de procedure eindeloos oefenen, maar daar ligt het niet aan. En op de simulator werkt de koppeling altijd perfect, hè."

Het team wist voor de race in Singapore dat je een probleem zou krijgen bij de start. Hadden ze dat niet anders moeten aanpakken, bijvoorbeeld door je te laten starten vanuit de pits?

"De koppeling functioneerde niet goed, maar we mochten het van de autosportfederatie FIA niet repareren. We hadden kunnen besluiten wel de onderdelen te vervangen en een ‘grid penalty’ te incasseren, maar dat is wijsheid achteraf."

"Uiteindelijk heeft mijn slechte start wel een crash van Nico Hülkenberg veroorzaakt. Dus ik denk dat het in de toekomst anders zal gaan. Het is niet goed als je al vóór de start weet dat één auto niet goed van z’n plek zal komen. Dat is gevaarlijk voor de andere coureurs."

Je pakte hier vorig jaar je eerste WK-punten in de Formule 1. Geeft het een goed gevoel terug te zijn in Sepang?

"Het voelt vooral als heel lang geleden. Er is in anderhalf jaar veel gebeurd. Als het goed is, scoor ik hier dit jaar meer punten. Hoewel Mercedes weer onverslaanbaar zal zijn. Zelfs als het regent, zal het lastig worden.

Je wordt vrijdag 19 jaar. Heb je tijd om daar bij stil te staan?

"Ja, ik ga eerst naar het strand en kom wat later naar het circuit, haha. Nee, zo werkt dat natuurlijk niet. Ik krijg ’s ochtends een taart en that’s it. Verder is er geen tijd om te vieren. Misschien kunnen we even uiteten, zondagavond op weg naar Tokio. Want daar gaan we meteen na de race heen. Ik zal proberen mezelf te trakteren op een mooi resultaat in de vrije trainingen."

Ga je zelf ook taart eten of is dat slecht voor het gewicht?

"Ik neem zeker een stuk. Dan maar een halve kilo zwaarder. Dat zweet ik er wel weer uit."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl