NOS NieuwsAangepast

Snapchat noemt zichzelf voortaan Snap en maakt nu ook brillen

De makers van de populaire sociale media-app Snapchat hebben de bedrijfsnaam veranderd in Snap. De app blijft Snapchat heten, maar het bedrijf Snap wil zich met meer zaken gaan bezighouden. En het eerste nieuwe technische snufje dat ze op de markt zetten, is vandaag gepresenteerd: Spectacles, een zonnebril met een camera erin.

Zonnebril

De brillen hebben een knopje in de bovenhoek waarmee je tien seconden kunt filmen, zoals alle video op Snapchat. Dat gaat dan direct via bluetooth of wifi naar je smartphone. Ook bijzonder: de bril filmt niet in een rechthoekig, maar in een rond videoformaat. Volgens de makers kan dat op elk apparaat bekeken worden, maar hoe het er precies uit gaat zien is nog niet bekend. Volgens de baas van het bedrijf komt dit het dichtst bij het herbeleven van je herinneringen.

De bril is het eerste fysieke product dat Snap op de markt brengt. En waarschijnlijk blijft het daar dus niet bij. Het bedrijf dat in middels meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers heeft, 15 miljoen meer dan Twitter, zegt in The Wall Street Journal dat het zichzelf meer als fotografiebedrijf ziet dan als een social media-bedrijf.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Volgens NOS-techredacteur Nando Kasteleijn ging het gerucht al langer dat Snapchat met hardware bezig was. "En dat is dus deze bril geworden. Snapchat draait om foto en video. Dat ze zich op deze manier nu op video richten is wel opmerkelijk. Google probeerde het een paar jaar geleden ook, met de Google Glass, dat was geen groot succes."

Experiment

De baas van Snap vertelt dat hij van plan is om rustig aan te doen met het uitrollen van de brillen. "Wij moeten eerst zien hoe dit in het dagelijks leven van mensen gaat passen en wat mensen ervan vinden."

En dat is ook het meest interessante volgens Kasteleijn: "De vraag is: willen we wel dat er mensen zijn die rondlopen en hun leven filmen waar jij op kunt staan? Het is een experiment, maar wel met een serieuze ondertoon. Je kunt zoiets niet in een keer groot uitrollen. Misschien dat Snap hiervoor wel een betere positie heeft dan Google."

Volgens Kasteleijn kan het helpen dat Snap kleiner is dan Google. "De privacygevoeligheid is anders omdat de beelden van Snapchat na 24 uur verdwijnen. Ik ben benieuwd hoe de maatschappij daarop reageert."

De zet past volgens hem bij het karakter van Snapchat. "Het is een wat gekke app, mensen vinden het in eerste instantie vaak ingewikkeld en moeilijk te begrijpen. Het is een eigenzinnig bedrijf en dat is deze bril ook.

Spiegel beaamt dat in The Wall Street Journal. Op de vraag waarom het bedrijf zich er ondanks alle eerdere privacydilemma's aan waagt, antwoordde Spiegel simpel: “Omdat het leuk is."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl