Supermarkten en tabakszaken beheren vaak een pakketpunt
NOS Nieuws

Pakketpunt populairder, vooral in studentensteden

Een internetbestelling meteen laten doorsturen naar een pakketpunt, in plaats van er thuis op te wachten. Dat wordt steeds populairder.

Begin 2015 lieten consumenten nog 3,2 procent van hun bestellingen naar een afhaalpunt sturen. Nu is dat al 4,6 procent. Dat heeft Paazl becijferd, een bedrijf dat logistieke software levert aan honderden webshops. Het grootste deel van onze internetbestellingen laten we dus nog wel thuis bezorgen.

Door het jaar heen zijn er ook pieken te zien. Voor de zomervakantie en voor de decemberfeestdagen is afhalen extra in trek.

De populariteit van pakketpunten verschilt per stad. Er wordt het meest afgehaald in Groningen, Nijmegen en Leiden, alledrie studentensteden. Ook Tilburg staat hoog op de lijst. Van de 50 grootste plaatsen zijn pakketpunten het minst populair in Doetinchem, Veenendaal en Barendrecht.

Populariteit pakketpunten

StadPercentage direct naar pakketpunt
1Groningen5,9%
2Nijmegen5,2%
3Leiden5,2%
4Hengelo5,2%
5Oss4,9%
6Tilburg4,9%
7Breda4,9%
8Vlaardingen4,8%
9Amsterdam4,7%
10Rotterdam4,7%

In totaal verwerkten pakketpunten vorig jaar een geschatte 29,3 miljoen pakketten: 3,6 miljoen pakketten die direct naar een punt werden gestuurd, 4,5 miljoen pakketten die er terecht komen nadat een thuisbezorging mislukte, 14,8 miljoen retourzendingen, en 6,4 miljoen pakketjes tussen consumenten onderling, bijvoorbeeld Marktplaats-aankopen.

5000 pakketten per jaar

Er zijn in Nederland vijf grote spelers op de pakketpuntenmarkt. PostNL is de grootste, daarna volgen DHL, DPD, UPS/Kiala en GLS. Gezamenlijk hebben die zo'n 5800 pakketpunten, in onder meer supermarkten, tabakszaken en (kantoor)boekhandels.

Gemiddeld verwerkt een pakketpunt zo'n 5000 pakketjes per jaar. Bij punten van marktleider PostNL zijn dat er 8200. Pakketten blijven gemiddeld ruim 19 uur liggen op een afhaalpunt.

Rechtszaak

Winkeliers met een pakketpunt van PostNL spanden onlangs een rechtszaak aan, omdat PostNL de vergoedingen had verlaagd. Ze eisten dat de verlagingen werden teruggedraaid, maar de rechter gaf ze ongelijk.

Naast afhalen bij een pakketpunt zijn er allerlei nieuwe manieren in ontwikkeling om een bestelling bij een klant te krijgen, zoals bezorging in de kofferbak van auto's, in het park of de sportschool of zelfs via drones.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl