Meer winst en omzet voor supermarktreus Ahold Delhaize

Het was een apart kwartaal en dus zijn de kwartaalcijfers afwijkend. De fusie tussen Ahold en Delhaize kreeg eind juli zijn beslag, maar de bedrijven rapporteren nog apart en het kwartaal eindigt niet op 30 juni, maar op 17 juli. Pas bij het derde kwartaal komen er gezamenlijke cijfers.

Ahold boekte in het tweede kwartaal drie procent meer omzet en zeven procent meer winst in vergelijking met vorig jaar. In de eerste zes maanden kwam de omzet uit op 20,7 miljard euro, de nettowinst op 450 miljoen euro.

Delhaize behaalde een omzetstijging van bijna drie procent en de winst steeg met bijna 12 procent. In het eerste halfjaar bedroeg de omzet 12,4 miljard euro en de nettowinst 227 miljoen euro.

Voordeel

"Sterke resultaten van beide bedrijven" vindt bestuursvoorzitter Dick Boer van Ahold Delhaize. In Nederland groeide de omzet van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall. Bol.com zag de omzet in het tweede kwartaal zelfs met 30 procent toenemen.

De fusie moet uiteindelijk in 2019 een jaarlijks synergievoordeel opleveren van een half miljard euro. Dit jaar levert het al 30 miljoen euro op. Tegenover de fusievoordelen staan ook de kosten voor het samengaan. Die worden geraamd op 350 miljoen euro.

De nieuwe supermarktreus heeft een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 60 miljard euro, 6500 winkels en 375.000 werknemers. Voor goedkeuring van de fusie moesten op last van de toezichthouders in de Verenigde Staten 86 winkels worden verkocht en in België 13, samen goed voor 1,5 miljard euro omzet.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl