Amsterdam is weer de duurste terrasstad van Nederland
NOS Nieuws

'Gezelligheid veel belangrijker dan de prijs op een terras'

"Constante kwaliteit is veel belangrijker dan de prijs", vertelt Maurice van Café de Jaren in Amsterdam. "Dat merken we heel duidelijk aan onze klanten. Als ze ergens over klagen, áls ze al klagen, dan gaat dat over de kwaliteit en nooit over de prijs." Een woordvoerder van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners denkt ook dat gezelligheid belangrijker dan de prijs van een drankje is. "Als een terras leeg is, ga je er niet zitten. Het moet bruisen."

Uit het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners blijkt dat Amsterdam weer de duurste terrasstad van Nederland is. In de hoofdstad betalen consumenten gemiddeld 23,60 euro voor een rondje.

Hoge lasten

"Nee, dat heeft niets met de toeristen te maken", legt Maurice uit, die in Café de Jaren 23,30 euro voor een rondje rekent. "Want de terrassen buiten de toeristenstroom zitten ook altijd vol in Amsterdam." Volgens Maurice zijn de rondjes in Amsterdam zo duur door de hoge lasten door de vastgoed- en huurprijzen.

Dat beaamt de woordvoerder van Van Spronsen & Partners. "De huur- en grondprijs in Amsterdam is zo hoog, dat de prijzen op terrassen ook wel hoger moeten zijn."

Maar de fooien worden niet lager door de hoge drankprijzen, licht Maurice toe. "De klanten geven fooi omdat ze de service goed vinden, of de kwaliteit. Als ze je geen fooi geven, dan hebben ze lang moeten wachten of was de service van de bediening niet goed. Of nou ja, niet bij Fransen. Fransen geven nooit fooi. Echt nooit." De Amerikanen tippen in Café de Jaren wel ruim, zegt Maurice. "Maar die denken dat de bediening van de fooi moet leven, net als in Amerika."

Wat Maurice ook opvalt, is de verschuiving in drukke tijden. "Vroeger vroegen alleen toeristen om de ontbijtkaart. Sinds een tijd zien we dat het voor inwoners van Amsterdam ook opeens heel populair is om buiten de deur te ontbijten. Ze komen vroeger, maar gaan ook eerder naar huis." Volgens Maurice is het in de weekenden al eerder op de avond minder druk. "Amsterdammers gaan de laatste tijd gewoon vroeger slapen."

Fransen geven nooit fooi. Echt nooit.

Maurice, Café de Jaren in Amsterdam

En als de Amsterdammers vroeg gaan slapen, zijn de inwoners van Breda nog aan het borrelen. "De borrelcultuur is echt opgekomen bij ons op het terras," vertelt Peter van Belle, eigenaar van Paviljoen de Colonie in Breda, die 21 euro voor een rondje rekent. "Klanten slaan vaker een maaltijd over zodat ze kunnen borrelen. Een speciaalbiertje en borrelplank: dat is erg populair bij ons laat in de middag."

Maar hoe het kan dat Breda de goedkoopste terrasstad van Nederland is, weet hij niet. "Ik was heel verbaasd toen ik het hoorde. Misschien is de prijsstijging niet zo hoog omdat de horeca klappen heeft gehad? Ik weet het niet. Ik kijk zelf gewoon naar wat ik eerlijke prijzen vind, waarbij ik wel mijn personeel nog genoeg kan betalen."

De verpakking van het terras is gewoon belangrijk.

Peter van Belle, eigenaar van Paviljoen de Colonie in Breda

Volgens Van Belle is de groep mensen die een goedkoop uitje willen wel significant groter geworden, maar is de prijs niet doorslaggevend bij het kiezen van een terras. "Mensen gaan altijd zitten waar andere mensen zitten. Ik kan twee tafeltjes vol hebben op mijn terras, en mijn buurman geen, en dan zullen de klanten toch bij mij gaan zitten."

Hij heeft daarom ook goed nagedacht over de aankleding van zijn terras. "Ik heb heel bewust gekozen voor gele parasols, terwijl andere zaken groene en zwarte parasols hebben. Zo schijnt de zon altijd, door het gele. De verpakking is gewoon belangrijk."

Een trend als de gin-tonic verspreidt zich als een olievlek over de rest van het land

Woordvoerder van adviesbureau Van Spronsen & Partners

Hoe dan ook, trends zijn altijd op terrassen in het hele land te zien. De gin-tonic is de belangrijkste trend op het terras dit jaar. Net als vorig jaar worden speciaalbieren en radlers erg vaak geschonken. Limonades en zelfgemaakte ijsthee zijn erg populair als alcoholvrije dranken.

Olievlek

"Vorig jaar riepen de ondernemers in de grote steden al dat de gin-tonic heel populair was, maar dat hoorden we nog niet in de kleine steden", licht het adviesbureau toe. "Nu horen we ze opeens wel. In Amsterdam begint een trend meestal en dan duurt het langer dan een jaar voordat die trend ook zichtbaar is in kleinere steden. Als een olievlek zie je die trend zich over Nederland verspreiden. Status is hierbij wel belangrijk: in steden waar mensen graag hip willen zijn, is de trend sneller te zien."

Van Belle heeft nu wel genoeg van de gin-tonic. "Die is over zijn hoogtepunt heen. De toekomst? Vermouth. Dat gaan mensen binnenkort drinken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl