Chauffeurs moeten tijdens het rijden met automatische piloot handen aan het stuur houden

Eerste dode door zelfrijdende auto

In Amerika is voor het eerst iemand om het leven gekomen bij een ongeluk met een zelfrijdende auto. De chauffeur van de Tesla S had zijn voertuig op de automatische piloot staan toen hij op een vrachtwagen botste. Hij overleefde dat niet.

Het ongeluk gebeurde 7 mei al in de staat Florida, maar is vandaag door Tesla zelf bekendgemaakt in een blog op de website van het autobedrijf. Waarschijnlijk botste de auto tegen de oplegger van de vrachtwagen toen die op een kruisende snelweg reed.

De auto remde niet, mogelijk doordat de witte trailer in combinatie met de laagstaande zon niet gezien werd door de automatische sensoren. Ook de chauffeur heeft niet op de rem getrapt. De Tesla kwam onder de oplegger terecht.

Volgens de chauffeur van de vrachtwagen was de bestuurder van de Tesla tijdens de rit naar een film aan het kijken.

De Florida Highway Patrol heeft de identiteit van het slachtoffer bekendgemaakt. Het betrof een 40-jarige man. Hij was een ervaren Tesla S-chauffeur: op een Youtube-kanaal plaatste hij filmpjes van zichzelf terwijl hij in de Tesla S op automatische piloot reed. In april zette hij nog een filmpje online waarin te zien was dat de auto succesvol automatisch opzij bewoog toen er een vrachtwagen dichtbij kwam.

Het systeem van de automatische piloot wordt steeds beter, maar is nog niet perfect.

Tesla Motors in een verklaring

200 miljoen kilometer

Het ongeluk wordt onderzocht door de autoriteiten. Tesla benadrukt dat het om het eerste dodelijke ongeval gaat in meer dan 200 miljoen kilometer dat er gereden is met de automatische piloot. "Het systeem van de automatische piloot is steeds beter aan het worden, maar het is nog niet perfect", aldus een verklaring van de fabrikant. Volgens het bedrijf is het onderzoek er vooral op gericht om te bepalen waarom systeem niet goed werkte. De topman van Tesla Motors heeft in een tweet zijn medeleven geuit.

De automatische piloot in een Tesla kan niet zomaar worden gebruikt. Chauffeurs moeten tijdens het rijden de handen aan het stuur houden. Als het stuur wordt losgelaten geeft het systeem audio- en beeldsignalen om te waarschuwen en remt de auto af. De chauffeur blijft ook als de auto zelf rijdt altijd verantwoordelijk.

Het is niet de eerste keer dat er een ongeluk is met een zelfrijdende auto. Eerder dit jaar botste een testauto van Google op een stadsbus. Daarbij raakte niemand gewond. Andere ongelukken met zelfrijdende auto's waren aantoonbaar de schuld van de bestuurder.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl