Donald Trump na zijn verkiezingsoverwinning in Indiana
NOS Nieuws

Trump: meester in het bespelen van de media

Niet eerder was een presidentskandidaat van een van de grote Amerikaanse partijen zo anders dan alle andere kandidaten. De onconventionele Republikein Donald Trump liet zijn vijftien rivalen kansloos. De Amerikaanse media vragen zich vandaag af hoe Trump zo ver kon komen. En vooral, of de media zelf Trump zo groot en populair hebben gemaakt.

Die laatste vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Trump heeft altijd al goed de pers weten te bespelen, zowel de traditionele als de sociale media. Hij was al een ster voordat hij zich kandidaat stelde. Zijn politieke ambities hebben hem alleen een nog veel grotere ster gemaakt.

Zo had hij bij het begin van zijn kandidatuur in juni 2015 drie miljoen volgers op Twitter. Dat groeide snel naar vijf miljoen en nu zijn het er 7,5 miljoen. Ter vergelijking: Kasich, die vandaag bekendmaakte dat hij uit de race om het presidentschap stapt, en die alleen in zijn eigen thuisstaat Ohio won, had er 289.000.

Het merk Trump

Trump wist de media als zakenman altijd al goed te vinden. Al ruim 35 jaar geleden zegt hij ja op vrijwel elk interviewverzoek, gaat hij geduldig op de foto en verschijnt hij vaak op tv en in films.

Echt wereldberoemd werd hij dankzij het tv-programma The Apprentice. Zijn slotzin "You're fired" ("Je bent ontslagen") is zijn bekendste uitspraak.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Dankzij zijn veelvuldige media-optredens vestigde hij het ijzersterke merk Trump. Zijn tactiek verandert niet als hij kandidaat wordt. Hij koopt geen of nauwelijks dure zendtijd voor campagnespots. Dat is ook niet nodig, want hij krijgt gratis aandacht van alle media.

The New York Times rekende met onderzoeksbureau mediaQuant eerder dit jaar uit dat hij voor bijna 2 miljard dollar gratis publiciteit heeft gekregen. Dat is twee keer zo veel als Hillary Clinton bij de Democraten en zes keer meer dan Ted Cruz, tot vannacht Trumps grootste rivaal.

Aanvankelijk krijgt hij al die aandacht om een redelijk simpele reden: Trump wordt door de media gezien als een volstrekt kansloze outsider in de race om het Witte Huis, maar wel een die het heerlijk doet in de krantenkolommen en op radio en televisie. Niet alleen is hij al een bekend gezicht bij het grote publiek, hij roept ook nog dingen waarmee hij zowel Democraten als Republikeinen in de gordijnen krijgt. En dus hangen de media aan zijn lippen. Want Trump verkoopt kranten en jaagt de kijkcijfers omhoog.

Alle publiciteit welkom

Overigens is de media-aandacht lang niet altijd positief. Vaak genoeg komt hij Trump negatief in het nieuws, wordt hij neergesabeld of wordt schamper over hem gesproken. Er verschijnen verhalen over zijn schimmige manier van zakendoen. En veel van wat hij beweert in zijn speeches, zo merken factcheckers op, klopt niet.

Deert dat Trump? Niet echt. Het gaat hem om aandacht, om vaker dan de rest in de media te verschijnen. Negatieve publiciteit is ook publiciteit, is zijn credo.

Toen hij controversiële opmerkingen maakte over vrouwen, oud-presidentskandidaat John McCain, moslims en Mexicanen dacht iedereen dat hij aan populariteit zou inboeten, maar het tegenovergestelde gebeurde.

De media doken er bovenop: nu heeft 'The Donald' zichzelf écht de das omgedaan en is hij te ver gegaan, zeiden ze. Misschien bij het (media-)establishment, maar niet bij de Republikeinse kiezers. Hij bleef voorverkiezingen winnen.

Strijd

Nu Trump alle Republikeinse medekandidaten, op Kasich na, heeft verslagen en de Republikeinse nominatie hem eigenlijk niet meer kan ontgaan, richt hij zijn pijlen op Hillary Clinton. In een opmerking van de Democratische kandidate kan je lezen dat zij zich goed bewust is van Trumps mediastrategie: "Ik ben voorbereid op de presidentsverkiezing in november. Het wordt een harde campagne tegen een kandidaat die niet zal schuwen om alles te zeggen en doen om president te worden."

De vraag is of Trump zich presidentiëler zal opstellen in dit tweegevecht. Heeft hij de gave om het ook over een andere boeg te gooien?

Minstens zo interessant is of de Amerikaanse media dat kunnen. Er wordt vandaag al veelvuldig gemeld dat Trump in de peilingen mijlenver achter ligt bij Clinton. Dat klinkt bekend. Maar er wordt nergens meer beweerd dat Trump volstrekt kansloos is.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl