NOS Nieuws

Campagne Nederland Leest op de schop

Na tien edities van de leesbevorderingscampagne Nederland Leest gooit de organisatie het over een andere boeg. Voortaan draait de campagne niet meer om een boek of genre, maar om een thema.

Bij de eerstvolgende campagne, van 1 tot en met 30 november, is het centrale thema democratie. De organisatie, de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek en de gezamenlijke bibliotheken, wil mensen daarmee niet alleen aan het lezen zetten, maar ook aan het debatteren.

Allende

Voor het eerst worden drie boeken uitgedeeld in bibliotheken, en voor het eerst zijn er buitenlandse titels bij. Dat zijn Heer van de vliegen van William Golding en Liefde en schaduw van Isabel Allende. Het derde boek is Morten van Anna Levander.

In de bibliotheken zal in de campagnemaand veel aandacht zijn voor de democratie. Mensen kunnen vragenlijsten invullen en op de laatste dag van de campagne zijn er in samenwerking met het Nederlands Debat Instituut op een aantal plaatsen slotdebatten waarin iedereen zijn zegje kan doen.

Dalende oplage

Nederland Leest werd in 2006 opgezet. In dat jaar deelden de bibliotheken het boek Dubbelspel van Frank Martinus Arion uit.

De vraag naar de campagne nam de afgelopen jaren af. Van de door A.L. Snijders samengestelde bundel Korte verhalen werden vorig jaar volgens het literaire weblog Tzum 450.000 exemplaren gedrukt: minder dan de helft van de oplage van Harry Mulisch' Twee vrouwen in 2008.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl