Tom Dumoulin
NOS Wielrennen

In jacht op een roze trui schakelt Giant wetenschap in

Tom Dumoulin is er nog niet over uit: hoe rijd je de ideale tijdrit? In Romandië vandaag snelde hij naar de tweede tijd. Over precies een week begint in Apeldoorn de Giro d'Italia al, het eerste hoofddoel van de Giant Alpecin-kopman.

Maar de ploeg buigt zich nog over de vraag: hoe verdeel je nou de energie over een tijdrit zodat je de snelst mogelijke tijd krijgt? Ga je bijvoorbeeld na een bocht op de trappers staan of niet? Met die vragen in het achterhoofd klopte de Duitse formatie een paar jaar geleden aan bij wetenschapper Teun van Erp.

Hij legde donderdag op een symposium van de TU Delft uit dat het onderzoek naar de antwoorden op die vragen, nog in volle gang is.

Giant-Alpecin schakelt wetenschap in voor Dumoulin

Verschil tussen winst en verlies

De scientific expert van Giant-Alpecin zegt met de ploeg open en transparant te willen zijn, maar hij kan tegelijkertijd niet het achterste van zijn tong laten zien. "In de wetenschap gaat het soms over kleine verschillen, maar die kunnen wel het verschil maken tussen winst en verlies." Van Erp verklaart ook zijn terughoudendheid qua informatie. "Iedereen houdt de dingen waar hij of zij mee bezig is, geheim. Het is moeilijk te zeggen waar wij beter in zijn dan andere ploegen."

Waar Giant in elk geval in voorop loopt: "Ik denk dat wij een van de weinige ploegen zijn die een bewegingswetenschapper in dienst hebben. Eén die alleen maar daar mee bezig is. Qua data-analyse zijn we best ver."

Slush puppies

Eén geheim verklapt Van Erp wel. Renners drinken speciale ijsjes als het warm is. "Slush puppies gemaakt van sportdranken." Het maakt onderdeel uit van het proces van pre-cooling: het lichaam koel houden tijdens de voorbereiding op een wedstrijd. Een ander onderdeel daarvan is een koelvest dragen. "Een Australische wetenschapper is als eerste met een goed onderzoek gekomen naar de effecten van pre-cooling, vlak voor de Olympische Spelen van 2008."

Sneller dalen

De Technische Universiteit bestudeert momenteel ook de kunst van het dalen. "Daar is nog grote winst in te boeken", zegt Daan Bregman, coördinator sportonderzoek. "In het stuurgedrag tijdens het dalen. De verschillen die zijn gemeten met onze daalfiets lopen op tot meerdere seconden per kilometer."

"De toekomst?" Van Erp: "Ik hoop dat het ernaartoe gaat dat we per parcours een gps hebben. Dat je een gps-file inlaadt, een renner selecteert en dat er dan vervolgens uit komt rollen waar hij welk vermogen moet leveren, op welke fiets hij moet starten en met welke wielen hij moet rijden. Dat je dat gewoon panklaar hebt. Met de tijdverschillen erbij. Wanneer we dat gaan meemaken? Ik hoop volgend jaar al."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl