'Ombudsman hekelt einde blauwe envelop in kritisch rapport'
De Nationale ombudsman heeft forse kritiek op het verdwijnen van de blauwe envelop. De Belastingdienst schaft die te snel af en geeft te weinig informatie over die verandering. Burgers voelen zich daardoor overvallen.
Dat zijn de conclusies van een onderzoek van de ombudsman waar dagblad Trouw over schrijft. De ombudsman begon het onderzoek op eigen initiatief, nadat er veel klachten waren binnengekomen over het verdwijnen van de blauwe envelop.
Kloof
Ombudsman Reinier van Zutphen vindt dat de overheid burgers niet kan dwingen tot alleen maar het gebruik van e-mail. Daardoor komen de zwakkeren in de samenleving in de problemen, zoals ouderen. Juist zij zijn ruim vertegenwoordigd in de groep van ongeveer 50.000 Nederlandse huishoudens zonder internet.
Van Zutphen vindt dat de digitalisering de kloof tussen burgers en overheid vergroot, terwijl die juist kleiner zou moeten worden. Digitaal communiceren zou wel kunnen als extra service, vindt de ombudsman.
Wiebes
De blauwe envelop verdwijnt in fasen. Zo verstuurde de Belastingdienst in december de voorschotbeschikking 2016 naar mensen die recht hebben op een huur- of zorgtoeslag alleen digitaal en niet meer per post.
Staatssecretaris Wiebes wil dat aangiften en andere correspondentie over een paar jaar zoveel mogelijk gedigitaliseerd zijn. "Digitaal wordt de standaard, maar de blauwe envelop blijft voor mensen voor wie het echt niet anders kan", benadrukt de woordvoerster van Wiebes. "We gaan geen brieven digitaal versturen naar mensen die daar niet mee overweg kunnen."
Het rapport 'Het verdwijnen van de blauwe envelop' wordt morgen aan staatssecretaris Wiebes aangeboden.