De Unox-fabriek van Unilever in Oss
NOS Nieuws

Sterk jaar voor Unilever

Het levensmiddelen- en zeepconcern Unilever heeft vorig jaar de omzet met 10 procent zien stijgen naar 53,3 miljard euro. Het bedrijf profiteerde vooral van gunstige wisselkoersen. Hoewel de prijzen iets stegen (1,9 procent), werd er ook iets meer verkocht (2,1 procent).

"Ondanks een uitdagend jaar met een tragere wereldwijde economische groei en dalende grondstofprijzen zijn we weer sterker gegroeid dan de markt", schrijft bestuursvoorzitter Paul Polman.

Winst

De nettowinst van de Brits-Nederlandse multinational daalde met 5 procent naar 5,3 miljard euro. Dat komt vooral doordat in 2014 de winst eenmalig hoger uitviel door het afstoten van bedrijfsonderdelen, waaronder het oliemerk Bertolli.

We moeten voorzichtig zijn. De wereldeconomie groeit langzamer. Dat is de realiteit.

bestuursvoorzitter Paul Polman, Unilever

Polman verwacht dat 2016 een moeilijk jaar zal zijn. "We bereiden ons voor op moeilijkere marktomstandigheden komend jaar." Daarbij verwijst hij naar de grote schommelingen op de financiële markten, de onrust op de Chinese beurzen en sterk fluctuerende valuta's. "We moeten voorzichtig zijn."

China

Unilever haalt zo'n 60 procent van de omzet uit opkomende markten, zoals China, Rusland, Brazilië en India. Maar die landen staan onder druk. De groei van de Chinese economie was afgelopen kwartaal de laagste in 25 jaar.

Polman: "China is goed voor 4 procent van onze omzet, dus het is allemaal relatief. Maar de stagnerende groei heeft wel zeker effect op de wereld en het is ook voor ons een belangrijke markt." Juist daarom ging Unilever deze zomer de samenwerking aan met Alibaba, het grootste internetbedrijf in China. "Zo krijgen we onze producten ook in de kleinere steden van dat land."

China is goed voor 4 procent van onze omzet, dus het is relatief. Maar het is ook voor ons een belangrijke markt.

bestuursvoorzitter Paul Polman, Unilever

Ook in andere opkomende landen nam de omzet toe, mede doordat Unilever de prijzen daar met ruim 4 procent verhoogde. Vooral Rusland blijkt een lastige markt, door de hoge inflatie in het land. Daardoor kochten Russische klanten minder.

In alle vier divisies van het concern zat over het hele jaar gezien groei: bij Personal Care (shampoo, deodorant, doucheproducten), Refreshment (ijs en dranken) en Home Care (verzorging, wasmiddelen, zeep) liep de omzet op. Alleen bij Foods (sauzen, boter, margarines) vielen de verkopen de laatste maanden iets terug.

Duurzaamheid

Vorige week werd bekend dat grote voedselproducenten te weinig doen om gezondheidsproblemen als obesitas en ondervoeding op te lossen. Unilever is daar een uitzondering op. Het bedrijf staat op de eerste plek van de ranglijst van de Access to Nutrition Index (ATNI). Die plek dankt Unilever aan het feit dat ze minder suiker, zout en vet in hun producten stoppen.

Wel kreeg Unilever het verwijt dat zijn producten wereldwijd maar beperkt beschikbaar zijn voor de laagste inkomens. Ook doet het bedrijf volgens de Nutrition Index te weinig om eigen personeel gezonder te laten leven of meer groenten in producten te stoppen.

Dagelijks kopen twee miljard mensen een product van Unilever, van zeep tot ijs. Unilever heeft wereldwijd 240 fabrieken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl