Gemeenten ontevreden over ict-leveranciers
Bijna alle gemeenten maken gebruik van dezelfde twee leveranciers voor software, terwijl de meeste ontevreden zijn over de kwaliteit en de prijs ervan. Dat blijkt uit een enquête van NRC Handelsblad en Reporter Radio. Hierdoor wordt er volgens deskundigen te veel geld aan ict besteed.
Bij 90 procent van de gemeenten zijn dezelfde twee bedrijven hoofdleverancier: Centric en PinkRoccade. Meer dan de helft van de gemeenten zou ontevreden zijn en slechts 16 procent is tevreden.
Te weinig kennis
Het probleem zou deels door de gemeenten zelf zijn ontstaan, die in het verleden vaak maatwerk hebben geëist en niet samen optrokken. Er zou ook te weinig kennis zijn bij gemeenten om de situatie te veranderen. De leveranciers zouden hier gebruik van maken, door hoge tarieven te eisen voor diensten en upgrades die alleen zij kunnen bieden.
Het is moeilijk om over te schakelen van leverancier omdat het koppelen van bestaande systemen met nieuwe systemen problemen oplevert. Tweederde van de gemeenten zou hier al problemen mee hebben gehad. Het probleem is extra actueel omdat veel gemeenten door de steeds verdergaande decentralisaties nieuwe software hebben moeten aanschaffen.
Vorig jaar waren er al veel klachten van gemeenten nadat PinkRoccade de prijzen met 50 procent had verhoogd. Het bedrijf herkent zich niet in de beschuldigingen en wil niet inhoudelijk reageren.
Centric heeft op z'n website een uitgebreide reactie geplaatst. Het bedrijf herkent dat sommige klanten niet tevreden zijn over de prijs/kwaliteit-verhouding. Centric wijt de hoge kosten deels aan de steeds veranderende wet- en regelgeving.