NOS NieuwsAangepast

Ouders voorbereid op loting middelbare school

Door onderwijsredacteur Josephine Truijman

Vandaag is in Amsterdam, voor het eerst, het 'schoolkeuze-circus' gehouden. Een evenement met een ludiek tintje maar met een serieuze boodschap. Ouders en kinderen worden voorbereid op de lotings-systematiek waar ze straks bij de overgang van de basis- naar de middelbare school mee te maken kunnen krijgen.

Vorig jaar werden er in Amsterdam 600 basisschoolkinderen in de 1e ronde uitgeloot voor de middelbare school van hun voorkeur. En in de tweede ronde nog eens veertig kinderen. Dat er bij een tweede ronde ook nog kinderen werden uitgeloot, dat was voor het eerst. OCO, de onderwijs consumenten organisatie Amsterdam, verwacht dat voor komend schooljaar een nog groter aantal kinderen zal worden teleurgesteld en wil ouders en kinderen daarom nu al zo goed mogelijk voorbereiden.

Kwaliteitsgegevens

Waarom sommige scholen populairder zijn dan anderen heeft te maken met verschillende factoren, zegt OCO voorzitter Han van Gelder. "Sinds de inspectie van het onderwijs begonnen is met het openbaar maken van kwaliteitsgegevens kan iedereen zien welke scholen het goed doen en welke niet."

"Dat is op zichzelf positief, maar er is ook nog een andere factor, namelijk segregatie. Scholen waar relatief veel kinderen van allochtone afkomst op zitten lijken minder populair dan scholen waar dat niet het geval is. En dan zie je dat ouders hun kind massaal naar die ene school willen sturen. Dat soort processen zijn heel moeilijk om te beïnvloeden."

Gymnasia

Het probleem speelt voornamelijk in Amsterdam maar ook andere steden hebben ermee te maken zegt Van Gelder. "In bijvoorbeeld Den Haag, Utrecht en Haarlem zie je het ook gebeuren. En was loten eerst vooral iets van gymnasia, nu zie je dat het zich ook uitbreidt naar andere schooltypes zoals de havo en het vmbo. Als deze trend zich voortzet, sluit ik niet uit dat in andere steden hetzelfde gaat gebeuren."

In Amsterdam zijn 65 middelbare scholen waarvan er 14 loten aldus OCO.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl