NOS Nieuws

'Campagneteam referendum wil meer ministers in media én stemfies'

Ministers en staatssecretarissen mogen van het campagneteam voor het Oekraïne-referendum wat meer de media opzoeken in aanloop naar 6 april. Dat meldt RTL Nieuws op basis van een uitgelekte e-mailwisseling van het campagneteam van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Volgens RTL wordt ministers ook geadviseerd om op 6 april een stemfie (selfie in het stemhokje) te plaatsen op de sociale media. Ook zou hun gevraagd zijn om de komende week iedere dag een berichtje op Twitter, Instagram en Facebook te wijden aan het Oekraïne-referendum.

De mediastrategen schrijven verder: "aardige opbouw richting 6 april, maar we hebben nog wel wat meer nodig". Vooral de dagen vlak voor het referendum is het volgens het campagneteam wenselijk dat de bewindspersonen in de krant en op televisie komen.

Uit de mail die RTL in handen heeft, zou blijken dat zeven van de twintig bewindspersonen de komende dagen interviews geven in talkshows en aan kranten. Het kabinet is voor het associatieverdrag met Oekraïne. Volgens de regering draagt het bij aan de handel voor Nederland en democratie in Oekraïne.

Uit de uitgelekte communicatiestrategie van het kabinet bleek vorige maand al dat de ministers een goede voorbereiding hebben gekregen in de campagne. Het kabinet trekt geen extra geld uit voor promotie, maar wordt wel tot in detail voorbereid voor media-optredens.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl