Eén op de tien sterfgevallen in Europa heeft te maken met alcoholgebruik. In het gezaghebbende medische tijdschrift The Lancet pleiten onderzoekers voor een verbod op alcoholreclame en het beperken van alcoholverkoop. Dat zijn volgens de wetenschappers de goedkoopste en meest effectieve maatregelen om het verontustend hoge alcoholgebruik terug te dringen. Zij pleiten verder voor een belastingtarief op drank dat gelijk oploopt met het percentage alcohol. Jenever zou dan bijvoorbeeld meer worden belast dan bier of wijn. De wetenschappers steunen verder de initiatieven om de minimumleeftijd om drank te kopen te verhogen naar 18 jaar.
Verband reclame en direct drinken
Vorig jaar deed de Radboud Universiteit Nijmegen samen met de Stichting Alcoholpreventie nog onderzoek naar alcoholreclame en direct drinken. Jongeren die op televisie naar een alcoholreclame kijken of films zien waarin veel alcohol voorkomt, gaan direct meer drinken. Bij het kijken naar alcoholreclame in combinatie met een film waarin wordt gedronken verdubbelt het alcoholgebruik. De onderzoekers vermoeden dat de oorzaak onbewust imitatiegedrag is. Het is al langer bekend dat het kijken naar alcoholreclames ervoor zorgt dat de alcoholconsumptie van jongeren op lange termijn toeneemt, maar nu is met dit onderzoek de invloed op korte termijn ook duidelijk geworden.

»
»
»