NOS NieuwsAangepast

Opvolger bij KLM wacht zware klus

Nu Camiel Eurlings is weggestuurd bij KLM, zijn alle ogen gericht op de nieuwe topman: Pieter Elbers. Aan hem de taak KLM weer gezond te maken. Een zware klus, om meerdere redenen.

Air France-KLM lijdt verlies en zit in een crisis, net als de andere grote luchtvaartbedrijven in Europa. Oorzaak is de hevige concurrentie, waartegen traditionele maatschappijen niet kunnen opboksen. Die komt vooral van maatschappijen in het Midden-Oosten, die vele miljarden oliedollars investeren in hun vloot.

Zo vliegt Emirates dagelijks twee keer op Schiphol. De ene keer gebeurt dat met het grootste passagierstoestel ter wereld, de Airbus A380, de andere keer met de iets kleinere Boeing 777.

In de Europese luchtvaart wordt dat oneerlijke concurrentie genoemd. De EU moet ingrijpen, vinden de oude luchtvaartreuzen. Eurlings, met zijn goede politieke contacten, had daarin een belangrijke rol kunnen spelen, was de gedachte.

Loon

Concurrentie komt ook van prijsvechters als Ryanair en EasyJet. Zij kunnen veel goedkoper vliegen omdat de lonen van met name de piloten fors lager liggen dan bij oude maatschappijen.

Personeelskosten zijn bij luchtvaartmaatschappijen een belangrijke kostenpost. Piloten bij maatschappijen als Air France-KLM, Lufthansa en British Airways hebben een 'diamant-omrande' cao.

De beloning van het grootste deel van de KLM-piloten vertoont jaar na jaar een opgaande lijn. Na gemiddeld iets meer dan dertig jaar vliegen, zitten ze op een loon van ongeveer 2,5 ton bij een pensioenleeftijd van 56 jaar.

Cockpit

Bovendien maken piloten bij KLM minder vlieguren dan hun collega's bij budgetmaatschappijen. Op een Boeing 737 zitten piloten gemiddeld 560 uur per jaar in de cockpit, bij Ryanair is dat bijna 900 uur.

Gevolg van de hoge kosten die KLM moet maken, is dat het bedrijf op alle Europese vluchten geld toelegt. Dat kost de maatschappij jaarlijks enkele honderden miljoenen euro's.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl