NOS NieuwsAangepast

DigiD wordt "klantvriendelijker"

DigiD heeft opnieuw aanpassingen doorgevoerd om het systeem "makkelijker en veiliger" te maken. De digitale toegangscode voor websites van de overheid, bestaat inmiddels tien jaar. Ruim 11,5 miljoen mensen hebben een digitaal legitimatiebewijs.

Door lekken bij DigiD, ging het de afgelopen jaren geregeld mis. Zo werden in Amsterdam-Zuidoost 150 mensen het slachtoffer van identiteitsfraude.

Het lukte criminelen om bankrekeningnummers te wijzigen zodat uitkeringen en toeslagen naar hen werden overgemaakt. En ook in Groningen werden tientallen mensen het slachtoffer van fraude met hun digitale handtekening.

Eenvoudiger

DigiD maakt het voortaan eenvoudiger om een vergeten wachtwoord te herstellen, nu duurt dat nog enkele dagen.

Door een nieuwe vormgeving moet het systeem toegankelijker worden voor gebruikers. En om misbruik van DigiD in een vroeg stadium te herkennen, krijgen gebruikers per e-mail bericht als hun instellingen zijn gewijzigd.

Volledig digitaal

Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken DigiD. Met het digitale identiteitsbewijs kun je een afspraak maken bij de gemeente, een uitkering aanvragen bij het UWV of aangifte doen bij de politie.

Het is de bedoeling dat in 2017 burgers volledig digitaal met de Rijksoverheid kunnen communiceren met hun DigiD.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl