NOS NieuwsAangepast

"Fabrikant kijkt mee op smart-tv"

Fabrikanten van smart-tv's houden bij waar consumenten naar kijken. Iedereen die de privacyvoorwaarden bij de installatie van zo'n televisie accepteert, geeft bedrijven toestemming om het kijkgedrag te volgen. Dat fabrikanten dit doen, staat volgens de Consumentenbond verstopt in "ellenlange, juridisch geformuleerde teksten".

De bond deed onderzoek naar de kleine lettertjes bij de smart-tv's en ontdekte dat LG Electronics en Panasonic bijhouden welke programma's hun klanten kijken en welke zoekopdrachten ze invoeren. Sony en Philips volgen het kijkgedrag en Philips registreert ook het internetgebruik en de films die mensen online huren.

Privacy

"Het is lastig te achterhalen wat de bedrijven precies met de gegevens doen. Klanten krijgen op basis van hun kijkgedrag soms voorstellen voor andere programma's, maar de gegevens kunnen ook gebruikt worden voor advertenties", zegt een woordvoerder van de bond.

Volgens de Consumentenbond komt de privacy van gebruikers hierdoor in het geding. Gebruikers hebben vaak geen keus, zegt de bond. Als ze de privacyvoorwaarden niet accepteren dan werkt de smart-tv niet naar behoren. De Consumentenbond wil dat fabrikanten duidelijker zijn over het bijhouden van het kijkgedrag van hun klanten.

TP Vision

Vorig jaar werd smart-tv-producent TP Vision op de vingers getikt door het College Bescherming Persoonsgegevens vanwege privacyschending. Het bedrijf maakt tv's voor Philips en verzamelde gegevens van kijkers. Volgens het CBP was dat in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens. Het bedrijf zei daarna maatregelen te hebben genomen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl