Plus krijgt Liegebeest Trofee 2014

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Supermarkt Plus is dit jaar winnaar geworden van de Liegebeest Trofee van Wakker Dier. Het bedrijf bleef als enige genomineerde over, nadat vijf andere bedrijven nog voor het sluiten van de stembus toezeggingen deden om dierenwelzijn te verbeteren. Daarop schrapte Wakker Dier hen van de lijst.

De Liegebeest Trofee wordt sinds 2009 jaarlijks uitgereikt aan het meest misleidende product of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Plus krijgt de prijs voor de eigen Goudse kaas. "Die doet vermoeden dat de melk afkomstig is van een koe die in de wei loopt met haar kalf, maar de kaas komt niet gegarandeerd van koeien in de wei", zegt Wakker Dier. "En de kalfjes worden direct na de geboorte bij de koe weggehaald."

Coop, Aldi

De vijf bedrijven die volgens Wakker Dier beloofd hebben stappen te zetten en zo van hun nominatie afkwamen, zijn Coop, Valess, John West, Aldi en Jan Pannenkoek.

"Om een voorbeeld te noemen: Jan Pannenkoek heeft aangegeven de komende maanden over te stappen van scharreleieren naar vrije-uitloopeieren", zegt Hanneke van Ormondt van Wakker Dier. "En voor het spek kiest de producent voortaan voor varkensvlees met 2 Beter Leven-sterren van de Dierenbescherming in plaats van voor varkensvlees uit de industrie."

Ook Valess en John West schakelen over naar vrije-uitloopeieren.

Succesvol

Van Ormondt heeft het over de succesvolste Liegebeest-verkiezing tot nu toe. Vorig jaar was het alleen Albert Heijn dat tijdens de stemperiode een aanpassing deed om te voorkomen dat het de Liegebeest Trofee zou krijgen. Dit jaar zijn er dus vijf bedrijven die na een nominatie in actie kwamen.

Voor de Liegebeest Trofee hebben dit jaar ruim 11.000 consumenten hun stem uitgebracht.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl