Lassie-effect wordt steeds minder
Zo'n schattige Schotse collie als Lassie. Of een loebas als Beethoven. Of liever één van die 101 dalmatiërs? Een populaire hondenfilm leidt onmiddellijk tot een stijging in de verkoop van het ras. Het Lassie-effect.
Britse onderzoekers concluderen dat de extra populariteit zelfs tien jaar lang kan duren. Maar ze ontdekten ook dat het effect steeds minder wordt, omdat de invloed van film tegenwoordig minder groot is.
De wetenschappers onderzochten de gegevens van de Amerikaanse Kennel Club, waar sinds de vorige eeuw zo'n 65 miljoen honden werden ingeschreven. Op basis van de recette van films bleek men te kunnen voorspellen hoe populair een hond zou worden in de jaren daarna.
Meer concurrentie
Zo leverde Lassie Come Home uit 1942 in twee jaar tijd 40 procent extra Schotse collies op. Door de Disney-film The Shaggy Dog kwamen er zelfs honderd keer meer bobtails.
Labradors waren in de jaren 60 al aan een opmars bezig, maar kregen door de film The incredible journey een flinke zet mee: de verkoop vertienvoudigde.
Dat het Lassie-effect tegenwoordig minder is, komt doordat films meer moeten concurreren met andere media als televisie en internet. Bovendien is er onderling ook meer concurrentie: tot 1940 kwam er vaak maar één hondenfilm per jaar uit, na 2005 jaarlijks meer dan zeven.
Verontrustend
De onderzoekers noemen het Lassie-effect verontrustend, omdat eigenaren vaak geen rekening houden met de negatieve kanten van een modehond.
Eerder deze maand waarschuwden Britse asiels fans van Game of Thrones en Twilight dat husky's veel werk zijn. Het aantal afgedankte husky's verzevenvoudigde de afgelopen vijf jaar, mede doordat wolven een belangrijke rol spelen in de series.